Tunnistaminen

Tunnistautuminen pankkitunnuksilla on avain
helppoon sähköiseen asiointiin
sekä pankissa että muissa verkkopalveluissa

  • Vahvalla sähköisellä tunnistamisella tarkoitetaan henkilöllisyyden todentamista sähköisesti.
  • Vahvan sähköisen tunnistamisen avulla kuluttajat voivat turvallisesti vahvistaa henkilöllisyytensä erilaisissa sähköisissä palveluissa ja sähköisten asiointipalveluiden tarjoajat voivat tunnistaa asiakkaansa.
  • Pankkitunnukset ovat kansalaisille avain helppoon sähköiseen asiointiin pankissa sekä monissa julkisissa palveluissa kuten verottajan kanssa asioinnissa. Pankkien verkkopalveluihin tunnistautumisia tehdään moninkertaisesti ulkopuoliseen tunnistamiseen verrattuna.
  • Tunnistamisen palveluntarjoajat, kuten pankit ja mobiilioperaattorit, muodostavat luottamusverkoston, jossa toimijoiden välillä välitetään kansalaisten sähköisiä tunnistustietoja. Nämä tunnistustiedot pohjautuvat Väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestötietojärjestelmään.
  • Luottamusverkoston juuret löytyvät EU:n eIDAS-asetuksen lisäksi myös kansallisesta sääntelystä
  • Maksutilien osalta tunnistamista säännellään erikseen. EU:n toiseen maksupalveludirektiiviin (PSD2) perustuva vahvan tunnistamisen vaatimus koskee kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Tavoitteena on lisätä verkkomaksamisen turvallisuutta ja vähentää väärinkäytöksiä.

Suodata

Aiheen kaikki sisällöt

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat