Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön
SharePoint
Finanssiala > Pankkiturvallisuus > Asiakkaan tunteminen

Asiakkaan tunteminen

Finanssialan yritykset ovat velvollisia tuntemaan asiakkaansa

Laki edellyttää, että pankit, vakuutusyhtiöt ja muut alan yritykset tunnistavat ja tuntevat asiakkaansa. Asiakkaan henkilöllisyyden varmistamisen lisäksi alan yritysten on hankittava riittävät tiedot asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta, asioinnista ja palvelujen käyttötarkoituksesta.

Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen tulee todentaa asiakkaan henkilöllisyys virallisesta henkilöllisyystodistuksesta ja lisäksi tuntea asiakkaan palveluiden tarve, laatu ja sisältö. Esimerkiksi pankilla on lakiin perustuva velvollisuus kysyä asiakkaaltaan tietoja tämän pankkipalvelujen käytöstä sekä tilille tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta.

Henkilöllisyyden todentamisessa käytettävät asiakirjat

Henkilöasiakkaat

Pankkitoiminnassa henkilöllisyyden todentamiseen henkilöllisyystodistuksena voidaan hyväksyä voimassaoleva, suomalaisen viranomaisen myöntämä:

  1. passi
  2. henkilökortti (myös väliaikainen)
  3. ajokortti ja mobiiliajokortti
  4. kuvallinen kelakortti
  5. muukalaispassi
  6. diplomaattipassi
  7. pakolaisen matkustusasiakirja

Ulkomaisista asiakirjoista henkilöllisyyden todistamiseksi hyväksytään voimassa oleva passi ja EU- ja ETA-maiden kansalliset matkustusasiakirjaksi soveltuvat henkilöllisyystodistukset.

Kotimaisista asiakirjoista passi ja henkilökortti kelpaavat kaikkeen asiointiin. Muiden asiakirjojen käytettävyys voi olla pankin riskienhallinnallisen arvion perusteella rajoitettua. Vahvana sähköisenä tunnisteena toimivat pankkitunnukset tai mobiilivarmenteet voi 1.1.2019 alkaen saada vain passilla tai virallisella henkilökortilla.

Yritysasiakkaat

Yritysasiakas tunnistetaan luotettavasta riippumattomasta lähteestä peräisin olevista asiakirjoista, esimerkiksi kaupparekisteriotteesta. Lisäksi finanssialan yrityksen tulee saada tietoja mm. yrityksen toimialasta, liikevaihdosta ja rakenteesta sekä omistajista. Näiden tietojen tueksi yritysasiakkaalta voidaan pyytää tilinpäätöstietoja, yhtiöjärjestys sekä muita tarpeelliseksi arvioituja dokumentteja.

Ulkomaisen yrityksen osalta tuntemisasiakirjoina voidaan vaatia rekisteriote asianomaisen maan yritysrekisteristä, yhtiöjärjestys, tilinpäätös ja esimerkiksi suosituskirje suomalaisen pankin ulkomaiselta kirjeenvaihtajapankilta. Vaadittavat asiakirjat saattavat vaihdella tapauskohtaisesti riippuen mm. yrityksen rakenteesta ja kotimaasta. Myös yrityksen omistajat ja/tai tosiasialliset edunsaajat edustajat sekä edustajat on tunnistettava ja heidän henkilöllisyytensä on todennettava lain edellyttämässä laajuudessa.

 Katso video

 

 Katso myös

 Hae aiheesta