Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön
SharePoint
Finanssiala > Pankkiturvallisuus > Tunnistaminen

Tunnistaminen

Pankit ovat velvollisia tuntemaan asiakkaansa

Pankkien tulee tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Pankilla tulee olla asiakkaan henkilötietojen lisäksi riittävät tiedot asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta, asioinnista ja palvelujen käyttötarkoituksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että pankin tulee todentaa asiakkaan henkilöllisyys virallisesta henkilöllisyystodistuksesta, ja lisäksi tuntea asiakkaan palveluiden tarve, laatu ja sisältö.

Pankilla on myös lakiin perustuva velvollisuus kysyä asiakkaaltaan tietoja tämän pankkipalvelujen käytöstä sekä tilille tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta.

Ennen liikesuhteen alkamista, pankin täytyy varmistua asiakkaan henkilöllisyydestä, ja varmentaa se luotettavasta lähteestä.

Henkilöllisyyden todentamisessa käytettävät asiakirjat

Henkilöasiakkaat

Pankkitoiminnassa henkilöllisyyden todentamiseen henkilöllisyystodistuksena hyväksytään voimassaoleva, suomalaisen viranomaisen myöntämä:

  1. passi
  2. henkilökortti (myös väliaikainen)
  3. ajokortti
  4. kuvallinen kelakortti
  5. muukalaispassi
  6. diplomaattipassi
  7. pakolaisen matkustusasiakirja

Ulkomaisista asiakirjoista henkilöllisyyden todistamiseksi hyväksytään voimassaoleva passi.

Yritysasiakkaat

Pankin tulee tunnistaa yritysasiakkaansa luotettavasta riippumattomasta lähteestä peräisin olevista asiakirjoista, esimerkiksi kaupparekisteriotteesta. Lisäksi pankin tulee saada tietoja yrityksen toimialasta, liikevaihdosta ja rakenteesta sekä omistajista. Näiden tietojen tueksi pankilla on oikeus pyytää yritysasiakkaalta tilinpäätöstietoja, yhtiöjärjestys sekä muita tarpeelliseksi katsomiaan dokumentteja.

Ulkomaisen yrityksen osalta tunnistamisasiakirjoina voidaan vaatia rekisteriote ko. maan yritysrekisteristä, yhtiöjärjestys, tilinpäätös sekä suosituskirje suomalaisen pankin ulkomaiselta kirjeenvaihtajapankilta. Vaadittavat asiakirjat saattavat vaihdella tapauskohtaisesti riippuen mm. yrityksen rakenteesta ja kotimaasta.

Myös yrityksen edustajat on tunnistettava ja heidän henkilöllisyytensä on todennettava. Pankin tulee myös tunnistaa yrityksen omistajat ja/tai tosiasialliset edunsaajat sekä tarvittaessa todentaa heidän henkilöllisyytensä.

 Katso video

 

 Katso myös

 Hae aiheesta