Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön
SharePoint
Finanssiala > Pankkiturvallisuus > Verkkoasiointi

Verkkoasiointi

​Lähes 90 prosenttia suomalaisista maksaa laskunsa pääasiallisesti verkkopankissa tai e-laskulla. E-laskupalvelujen käyttö on yleistynyt viime vuosina. Myös mobiilipalvelujen yleistyminen muuttaa verkkopankin käyttötapoja. Verkkopankin lisäksi suomalaiset ovat löytäneet verkkokaupat ja ostavat tuotteita ja palveluita verkosta.

Ohjeita turvalliseen verkkoasiointiin:

  • Tutustu verkkopankkitunnusten käyttöön ja sopimusehtoihin.
  • Älä luovuta verkkopankkitunnuksiasi kenellekään, älä edes perheenjäsenillesi. Säilytä tunnuksia huolellisesti. Voit hoitaa niiden avulla asioitasi myös monien viranomaisten verkkopalvelussa. HUOM! Viranomainen tai pankki ei koskaan pyydä antamaan henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi puhelimitse, sähköpostilla tai tekstiviestillä.
  • Huolehdi, että tietokoneiden ja mobiililaitteiden tietoturva on kunnossa. Laitteessa on oltava päivitetty palomuuriohjelmisto, virustorjuntaohjelma, käyttöjärjestelmä sekä uusimmat versiot internetin selailuun liittyvistä ohjelmista.
  • Ole tarkkana, jos palvelussa on normaalista poikkeava näkymä tai avainlukuja kysytään useammin kuin kerran esimerkiksi kirjautumisen yhteydessä. Muista, että pankin järjestelmä kysyy aina vain yhden avainluvun kerrallaan. Tee epäilyttävistä tapahtumista ilmoitus pankkiisi.
  • Verkkopankkimaksamisessa tarvitaan myös lisävahvistuksia. Huolehdi, että pankilla on ajantasaiset yhteystietosi.
  • Älä avaa outoja sähköpostiviestejä. Poista kaikki epäilyttävät viestit niitä avaamatta, vaikka ne näyttäisivät tulevan tutulta lähettäjältä. Pankit eivät pyydä siirtymään verkkopalveluun esimerkiksi sähköpostin linkeistä eivätkä kysele henkilökohtaisia tunnuksiasi sähköpostitse.
  • Aseta tileillesi ja myös korteillesi käyttörajat. Silloin tililtä ei voi siirtää tai nostaa rahaa määriteltyä rajaa enempää vuorokauden aikana.

 Katso myös

 Hae aiheesta