Finanssiala työllistää kesällä koronasta huolimatta

Vaikka koronakriisi on pakottanut valtaosan finanssialan työntekijöistä kotikonttorille, on kesätuuraajia palkattu lähes entiseen malliin. Kesätyöntekijöitä on ohjeistettu työskentelemään mahdollisuuksien mukaan etänä, ja yrityksissä on tehty erikoisjärjestelyjä hygienian ja turvallisuuden takia.

Suurin osa finanssiala kesätyöntekijöistä on tarttunut toimeen toukokuun alkupuolella. Toimistotyötä tekevät ovat viime viikkoina todenneet, että etäyhteys ei aina ole paras mahdollinen väline monimutkaiseen työhön perehtymiseen. Miten useat kymmenet etätyöntekijät saadaan perehdytettyä tehtäviinsä mahdollisimman vähällä lähikontaktilla?

Esimerkiksi LähiTapiolassa kaikki kesätyöntekijät ovat ensimmäisen työpäivän tai pari konttorilla hakemassa työvälineet ja perusteet työhönsä. Ensimmäisten päivien jälkeen perehdytystä jatketaan useimmiten etänä.

”Konttoripäivinä hygieniaan ja turvaväleihin kiinnitetään erityistä huomiota. Kokoontumisia ei järjestetä tiiviissä neuvotteluhuoneissa vaan avarissa tiloissa. Tarjolla on myös maskeja, käsineitä ja desinfiointiainetta”, kertoo LähiTapiolan henkilöstöpäällikkö Minna Nordman.

Danske Bankissa etätöitä suositellaan kaikille sellaisille kesätyöntekijöille, joille se on mahdollista. Työnantajakuvakonsultti Linda Corin toteaa, että etätyö ei kuitenkaan ole mahdollista esimerkiksi kaikille asiakaspalvelussa työskenteleville.

”Kaikille konttoreilla olijoille on varattu erillisiä tiloja. Myös turvaväleistä huolehditaan, ja työntekijät tulevat esimerkiksi eri rapuista sisään”, Corin kertoo.

OP Ryhmä on aikatauluttanut jokaiselle uudelle työntekijälle henkilökohtaisen ajan noutaa työvälineet ja kulkuluvan. Ryhmätasoinen perehdytys järjestetään poikkeustilanteen aikana kokonaan verkossa.

”Näin varmistamme, että kokoontumisrajoitteista ja turvallisuusväleistä pystytään pitämään kiinni kaiken aikaa eikä turhia ruuhkatilanteita tai kokoontumisia pääse syntymään”, kertoo OP Ryhmän HR-asiantuntija Jani Mikanmaa.

Kesureita entiseen malliin

Koronakriisi on aiheuttanut jonkin verran muutoksia kesätyöntekijöiden määriin, mutta kaiken kaikkiaan yhtiöt palkkaavat kesätyöntekijöitä suunnilleen saman verran kuin aikaisempinakin kesinä tai aavistuksen vähemmän.

”Kesätyöntekijöitä on allokoitu erityisesti asiakaspalvelutehtäviin, koska siellä on ollut kriisin aikana paljon yhteydenottoja”, kertoo henkilöstöjohtaja Sini Kivekäs Nordeasta.

Osassa yrityksiä vakiväki on siirtänyt jonkin verran lomiaan keväälle, mikä on toisinaan hieman vähentänyt kesätuuraajien tarvetta.

Yksin puurtajat

Myös eläkeyhtiö Varmassa kehotetaan etätöihin, mutta satunnainen työskentely toimistolla käy, kunhan hygieniasta on huolehdittu. Mikään määrä teknisiä laitteita ja etätyövälineitä ei kuitenkaan korvaa ihmiskontaktia, työyhteisöä ja rupattelua.

”Kyllä työasiat saa videoyhteydellä kerrottua, mutta miten saataisiin fiilis siihen mukaan?” pohtii eläkeyhtiö Varman HR-partneri Pauliina Heiskanen.

Perinteisesti kesätyöntekijät muodostavat tiiviin jengin, joka käy yhdessä lounaalla ja kahvilla ja sitten työpäivän jälkeen kaljalla. Tällaisten porukoiden muodostaminen on videoyhteyden avulla huomattavasti vaikeampaa. Myös suhde lähiesimieheen ja muihin kollegoihin jää väkisinkin etäiseksi.

”Henkilöstöihmisten ja esimiesten tehtävänä on varmistaa, että kesätyöntekijä uskaltaa kysyä neuvoa ja apua ja tuoda mielen päällä olevat asiat esiin. Sillä on iso merkitys”, Heiskanen summaa.