Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön
SharePoint
Finanssiala > Uutismajakka > Finanssialan kiinnostavuus edelleen kovassa kurssissa

Finanssialan kiinnostavuus edelleen kovassa kurssissa

​Pankki- ja rahoitusala on säilyttänyt mitalisijansa toimialojen kiinnostavuudessa alan opiskelijoiden keskuudessa. Kauppatieteen opiskelijoiden mielestä ala on toimialoista vetovoimaisin – jo viidettä vuotta putkeen. Tradenomiopiskelijat pitävät pankki- ja rahoitusalaa toiseksi kiinnostavimpana kaupan alan jälkeen.

Pankki- ja rahoitusalalla pyyhkii vahvasti myös jo työelämään siirtyneiden kaupan ja tekniikan alan osaajien keskuudessa: ala näyttäytyy heidän parissaan kolmanneksi kiinnostavimpana suunnittelu- ja konsultointialan sekä IT-alan jälkeen. Tiedot käyvät ilmi T-Median tekemästä ja Finanssialan teettämästä tutkimuksesta.

Yläkoululaisten ja lukiolaisten kohdalla pankki- ja rahoitusala on kiinnostavuustilastojen kärkikymmenikössä: yläkoululaiset näkevät sen kuudenneksi kiinnostavimpana, lukiolaiset kymmenenneksi kiinnostavimpana.

Vakuutusala kiillotti kilpeään kauppakorkeissa

Vakuutusalan maine on kohentunut kauppatieteen yliopisto-opiskelijoiden parissa. Ala on kuudenneksi kiinnostavin, kun vuosi sitten sijaluku oli 10 ja sitä ennen 11. Tradenomiopiskelijoiden kohdalla mielenkiinto ei ole samalla tasolla, sijaluku on 9.

Kaupan ja tekniikan alan osaajien keskuudessa vakuutusala on kiinnostavien toimialojen rankkauksessa sijalla 23. Kiinnostus on samalla tasolla yläkoululaisten ja lukiolaisten keskuudessa, kun kysyttiin, millä toimialalla mieluiten työskentelisi. Yläkoululaiset arvioivat vakuutusalan kiinnostavuudessa sijalle 25, lukiolaiset sijalle 23.

Finanssiala työllistää paljon muitakin kuin kaupallisen alan osaajia. Erityisesti juridiikan, IT-alan ja asiakaspalvelun osaajille on runsaasti kysyntää. Juridisen osaamisen kysynnälle luo pohjaa alan alati kasvava sääntely, IT-osaajia taas tarvitaan vahvasti digitalisoituvan alan rakentajiksi. Finanssiala on myös edelleen vahvasti asiakaspalveluala. Asiakaspalveluosaamisen tarve ei katoa digitalisaation myötä mihinkään, sillä asiakkaat kaipaavat edelleen henkilökohtaista apua digipalvelujen rinnalle.