Joululahjatungoksesta klikkailun rauhaan

Vuosi sitten joulun alla vaimo yllättyi kovasti kun DHL:n lähetti karautti kuorma-autolla pihaan ja kantoi eteiseen useamman ison pahvilaatikon. ”Kuittaus tuohon ja hyvää joulua”, totesi lähetti, eikä vaimo oikein osannut muuta kuin allekirjoittaa. Minulta kotona vaadittiin selitystä.

​Kaivoin pahvilaatikoista silmät kiiluen uusia kitaransoittovehkeitä ja muuta bändikamaa; oli vahvistinta, monitoria ja muuta. Minä vaimolle selittämään, ettei tämä ole ollenkaan sitä miltä näyttää – en ole suinkaan ostanut Saksasta laatikkokaupalla kitaravehkeitä noin vain!

Olin tilannut välineet testiin. Saksalaisella verkkokaupalla oli niin hyvät palautusehdot, että laitteita saattoi tilata huoletta testaukseen. Kaikessa tavarassa oli 30 päivän palautusoikeus ilman sen kummempia mutinoita. Sitä paitsi vehkeitä ei ollut edes maksettu, vaan niistä oli tehty vasta luottovaraus, joka toki peruuntuisi jos palauttaisin vehkeet. Tyytyväisenä murauttelin kitarasta muhkeita soundeja ja testailin saksalaisten ääni-insinöörien työtä.

Viime jouluna selvisin joululahjastressistä muutenkin vähällä: istuskelin jonkun tunnin kotikoneella surffaillen ja tilasin muksuille pari tietokonepeliä, rapakon takaa muutamia kirjoja ja vähän musiikkia, vaimolle hankin kotimaisesta verkkokaupasta kunnon kahvinkeittimen. Ilahtui.

Osaltaan helpon verkko-ostosten teon ja verkossa asioinnin ovat tehneet mahdolliseksi pankit ja niiden tarjoamat verkkopankki-, luotto- ja tunnistuspalvelut. Ostokset on mahdollista maksaa saman tien verkkopankissa, maksukortilla tai valita tuotteen mukana toimitettava lasku. Hyvissä verkkokaupoissa on lukuisia vaihtoehtoja. Kuluttajat ovatkin ottaneet verkossa maksamisen omakseen: Finanssialan Keskusliiton tilastojen mukaan kymmenessä vuodessa verkkomaksujen määrä on noussut reilusta 2,5 miljoonasta kappaleesta yli 51 miljoonaan verkkomaksuun vuodessa.

Tärkeintä verkko-ostosten teossa on luotettava asiakkaan tunnistaminen, jotta yritys taatusti tietää, kelle tuote on menossa ja kuka siitä on varoillaan vastuussa. Suomalaiset pankit ovat kehittäneet jo pitkään käytössä olleet verkkopankkitunnukset eli Tupas-tunnisteet, joita käytetään tunnistamisessa muissakin yhteyksissä kuin vain pankkiasioinnissa. Verkkopankkitunnistusten määräki on kymmenessä vuodessa noussut nollatasosta reiluun 32 miljoonaan tunnistukseen vuodessa.

Kun tunnistaminen ja maksaminen ovat kunnossa, niin lopuista yleensä huolehtii itse verkkokauppa. Tuotteissa on palautus- ja valitusmahdollisuudet kunnossa, verkkosivuilta näkee heti, onko tuotetta hyllyssä ja kauanko sen toimittaminen kestää. Paketit voi ottaa joko kotiovelle tai sitten hakea salassa postista. Ei pompat päällä hikoilua tavaratalojen jouluryysiksessä!

Entäs jos sinäkin hyödyntäisit sähköisiä pankkipalveluja ja tekisit itsellesi vähän helpomman joulun?

Niin, vielä niistä viime joulun kitaravehkeistä. Hyviä olivat! Jäivät sittenkin testin jäljiltä palauttamatta.