Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön
SharePoint
Finanssiala > Uutismajakka > Kalastelun tuloksena muuta kuin kalaa

Kalastelun tuloksena muuta kuin kalaa

​Tietojen kalastelu sähköpostilla ja internetissä on entistä yleisempää. Viestit, joissa kysytään verkkopankkitunnuksia, tai luottokorttitietoja, ovat aidonnäköisiä. Lokakuussa käynnistyneen harmaan talouden vastaisen tiedotuskampanjan yhtenä tavoitteena on tunnistaa verkossa vaaniva välistävetäjä.

Minä allekirjoitan tämän kampanjan teeman Jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, se ei ole totta. Äkkirikastumisia tai -rakastumisia on netti pullollaan, mutta niiden havaitseminen ei aina ole helppoa", sanoo johtaja Risto Karhunen.

Muistisääntönä netissä liikkuessa kannattaa pitää, että pankit eivät koskaan lähetä asiakkailleen sähköpostiviestejä, joissa pyydetään antamaan verkkopankkitunnuksia, tunnuslukuja tai luottokorttinumeroita.

"Henkilökohtaisia tunnuksia ei verkkopankkisopimuksen mukaan saa antaa muiden haltuun, eikä tietoon. Niistä on pidettävä yhtä hyvää huolta kuin käteisestä rahasta tai pankkikortista", Karhunen muistuttaa.

Missä ovat varastetut tavarat?

Risto Karhunen pohtii miten verkossa vaanivia välistävetäjiä, esimerkiksi varastettujen tavaroiden myyjiä, voisi tunnistaa paremmin.

"Mietin, miksi rikoksella viedyt, yksilöidyt tavarat eivät ole meillä netissä selattavissa? Netin kauppapaikoilla eittämättä liikkuu varastettuja tuotteita, mutta ostajan on mahdotonta saada tietää tuotteen alkuperä."

Ruotsissa on mahdollisuus internetissä selata varastetuksi ilmoitettuja tuotteita, jotka on yksilöitävissä esimerkiksi rekisterinumeron tai valmistenumeron perusteella. Tällaisia ovat mm. autot, perämoottorit, matkailuautot ja antiikki.

Kampanja kuuluu radioaalloilla

Harmaan talouden vastaisen tiedotuskampanjan teemoja ovat rehellinen yrittäjyys, tuote- ja lääkeväärennökset sekä nettihuijaukset. Kampanjan tunnuslause on "Välistävetäjä vaanii verkossa" ja sen avulla tuodaan esille erilaisia huijauksia, jotka tapahtuvat internetissä.

Kampanjassa panostetaan jälleen radiomainontaan. Radiospoteissa käsitellään muun muassa lääkeväärennöksiä, pimeää kirjanpitoa, maksukuitin puuttumista ja epärehellistä nettirakasta. Kampanja on osa harmaan talouden torjunnan tehostamisohjelmaa, joka jatkuu hallitusohjelman mukaisesti huhtikuuhun 2015 asti.