Ohjelmistoroboteista ei kohkata turhaan

Robotiikasta kohkataan lähes joka yhteydessä, mutta millainen merkitys sillä on finanssialalle? Finanssialan kannalta ohjelmistorobotiikka on tällä hetkellä laajasti hehkutettua ja odotukset sen suhteen ovat suuria. Odotukset eivät ole katteettomia.

Robotiikan kokonaisuuden ymmärtämistä hämää se, että erilaisilla termeillä voidaan tarkoittaa oikeita fyysisiä koneita kuin yhtä lailla koodia, joka lymyilee supertietokoneiden tai ajoneuvojen syövereissä. Kyse voi olla myös näiden välimaastoon sijoittuvasta yksinkertaista tehtävää hoitavasta ohjelmanpätkästä.

Ohjelmistoroboteilla on mahdollista siirtää rutiininomaisia tietojärjestelmätöitä edullisesti ja nopeasti automaatin tehtäväksi. Ohjelmistorobotilla ei ole fyysistä olomuotoa, vaan se on pilven päässä tai palvelimella majaileva ohjelma. Sen nimittäminen robotiksi voi johtaa harhaan. Ohjelmistorobotti ikään kuin kaappaa näytön ja opetuksen jälkeen painelee näppäimiä. Se vertaa, tarkistaa, kopioi ja tallettaa tietoja ohjelmien välillä juuri niin kuin ihminen tekisi, mutta vain kymmeniä kertoja nopeammin. Se korvaa siis rutiininomaista manuaalityötä, mutta ei kykene itsenäisesti ratkaisemaan ongelmia.

Mutta miksi siis kehittää ohjelmistorobotti, eikä kunnon tietojärjestelmää joka hoitaisi kaiken? Ohjelmistorobotin suurin hyöty on siinä, että sillä voidaan vaivatta yhdistää useiden eri ohjelmistovalmistajien ohjelmia. Ohjelmistorobotti nimittäin kirjautuu järjestelmiin kuten ihminen. Itse tietojärjestelmiin ei tarvitse tehdä kalliita muutostöitä.

Esimerkiksi palkanlaskenta, vakuutusyhtiöiden korvauskäsittely, kirjanpito ja yhtiöiden omat liiketoimintajärjestelmät ovat järjestelmiä, jotka on hankittu eri aikaan ja erilaisia tarpeita ajatellen. Niiden yhdistäminen yhden käyttöjärjestelmän alle olisi kallista ja suuritöistä. Monet työtehtävät ovat sellaisia, että niiden tekoon tarvitaan useiden tietojärjestelmien yhtäaikaista käyttöä.

Digityöntekijältä moinen onnistuu samoin kuin ihmiseltä. Se voi esimerkiksi tarkistaa luottotiedot, syöttää asiakkaan perustietoja luottohakemusjärjestelmään, lukea erääntyvien tilausten tai toimitusten listoja ja tehdä niistä raportteja myynnin tueksi.

Ohjelmistorobotti on myös edullinen. Sen opettaminen kestää vain muutaman viikon ja järjestelmän takaisinmaksuajat ovat tyypillisesti vain muutamia kuukausia.

Mielenkiintoista on, että järjestelmätoimittajien mukaan kustannussäästöt eivät ole ainoa hyöty. Yleensä päädytään myös asiakaspalvelun paranemiseen, prosessien nopeutumiseen tai muihin liiketoiminnallisiin hyötyihin käyttöönoton yhteydessä.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan