Opas auttaa kysymyksissä läheisen kuoleman jälkeen

Kun läheinen kuolee, vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen opas auttaa pankkiasiointiin ja vakuutuksiin liittyvissä kysymyksissä. Asioiden hoitamista helpottaa, jos tärkeät paperit, kuten tili-, laina-, maksukortti- ja vakuutussopimukset sekä tieto testamentista löytyvät yhdestä paikasta.

​Pankki- ja vakuutusasioiden hoito saattaa aiheuttaa hämminkiä etenkin, jos vainaja on pääasiassa hoitanut perheen pankki- ja vakuutusasiat. Toisinaan vainajalla on myös ollut esimerkiksi sijoituksia tai vakuutuksia, joista omaisilla ei ole tietoa.

”Pankkiasioissa yleisimmin kysellään tilinkäytöstä, pankkisalaisuudesta ja asioiden hoidosta, esimerkiksi miksi joku osakas ei saa tietoa pankista tai miksi joku on saanut tiliä käyttää. Leskeksi jääneelle on saattanut tulla yllätyksenä myös se, että yhteisen tilin toiseksi tilinkäyttäjäksi ovat tulleet kuolinpesän osakkaat”, kertoo Finen asiantuntija Sasu Heino tiedotteessa.

Periaatteessa monet toimijat, kuten pankit ja vakuutusyhtiöt, saavat tiedon kuolemasta väestörekisterikeskuksesta. Tieto ei kuitenkaan välttämättä mene kaikille, ja vainajan tekemiä sopimuksia saattaa jäädä voimaan. Kuolinpesän kannattaakin huolehtia esimerkiksi sähkösopimusten, kotivakuutuksen, liikenne- ja autovakuutuksen sekä puhelinliittymän purkamisesta.

Asioiden hoitamista helpottaa, jos sopimukset ja muut tärkeät paperit löytyvät yhdestä paikasta. Vakuutussopimuksista tai pankkipalveluista ei ole mitään yhtä rekisteriä, josta voisi tarkistaa yhdellä kertaa henkilöllä olleet sopimukset.