Yritysten pitäisi uskoa pankkiasioiden siirtoilmoituksia

Kun pankkiasiakas haluaa vaihtaa pankkia, on uudella pankilla laissa määrätty velvoite hoitaa maksuasioinnin siirto asiakkaan puolesta, jos asiakas niin haluaa. Yrityksissä ja yhteisöissä uusi käytäntö ei ole vielä kovin tuttu. Käytännössä maksuasioiden siirto tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pysyväistoimeksiannot lähtevät uudelta tililtä kuten vanhalta ja vaikka eläkkeet tulevat jatkossa uudelle tilille.

Uusi pankki kysyy vanhasta pankista listan asiakkaan tililtä säännöllisesti lähtevistä maksuista ja e-laskuista. Maksut siirretään veloittumaan uudelta tililtä.

Samaten tilille tulevien toistuvaissuoritusten maksajille uusi pankki ilmoittaa asiakkaan uuden tilinumeron. Toistuvaissuoritukset voivat olla esimerkiksi palkkoja, eläkkeitä tai vakuutuskorvauksia. Näin varmistetaan, että pankkia vaihtavan asiakkaan tilille tulevat suoritukset löytävät tiensä myös uudelle pankkitilille.

Pankkia vaihtava asiakas voi hoitaa maksuasioinnin siirron myös itse. Tilinumeron ilmoittaminen toistuvaissuoritusten maksamista varten onnistuu monien yritysten verkkosivuilla. Osa asiakkaista kuitenkin valitsee pankin ilmaisen ja lain takaaman palvelun vaivaa välttääkseen. Käytäntö ei vain ole yrityksissä vielä kovin tuttu.

”Pankin toimittamaan pyyntöön kääntää tiliasiointi uudelle pankkitilille voi hyvin luottaa – kyseessä on pankkiasiakkaille lain takaama palvelu. Pankin yhteydenotto perustuu asiakkaan antamaan valtakirjaan”, muistuttaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Inkeri Tolvanen.