”Henkilöstölähtöisyys ei saa jäädä ylätason löpinäksi”

Motivoitunut ja taitava henkilöstö on avainasemassa missä tahansa yrityksessä, painottaa OP Yrityspankin loppukesästä aloittanut toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi. Keitaanniemi siirtyi OP Yrityspankkiin valtion erityisrahoittajayhtiö Finnverasta.

​Koko OP Ryhmän kesällä julkaistu organisaatiomalli painottaa liiketoiminnan asiakaslähtöisyyttä. Keitaanniemi allekirjoittaa painotuksen täysin ja muistuttaa, että asiakaslähtöisyyden avain on motivoitunut henkilöstö.

”Ilman hyvää henkilöstöä asiakkaatkin kaikkoavat. Eikä ilman asiakkaita ole tietenkään koko yritystä.”

Keitaanniemi oppi edellisessä työpaikassaan Finnveran liiketoimintajohtajana, että henkilöstön tyytyväisyys korreloi ihan kaikessa. Finnverassa henkilöstön tyytyväisyys kasvoi Keitaanniemen aikana kohisten, ja yritys nousi Suomen tyytyväisimpien ja innostavimpien työpaikkojen listalle.

Miten henkilöstö innostetaan puhaltamaan yhteen hiileen? Miten yrityksen strategiassa huomioidaan työntekijät?

”Henkilöstölähtöinen strategia ei sää jäädä pelkäksi ylätason löpinäksi!” Keitaanniemi toteaa. ”Organisaation strategia pitää viedä käytäntöön, mittareiksi ja tavoitteiksi. Strategian pitää näkyä jokaisen työntekijän henkilökohtaisella tasolla.”

OP Ryhmä toteuttaa henkilöstölähtöistä strategiaansa hyvinkin konkreettisesti. OP Ryhmä on kehittänyt niin sanottua kasvomaksamista, jossa ostos maksetaan kasvojentunnistuslaitteella.

”Kasvomaksaminen on pilottikäytössä henkilöstöravintolassamme. Näin koko henkilöstö pääsee osallistumaan uuden sovelluksen kehittämiseen.”

Sähköinen kaupankäynti muuttaa markkinaa

Yrityspankkirintama on koko muun finanssialan tapaan murroksessa. Keitaanniemen mukaan yksi suurimmista mullistuksista on sähköisen kaupankäynnin voimakas kasvu. Myyntikanava yhdistyy monikanavaiseksi, ja vanhat toimitusketjut haastetaan.

”Haasteeseen on tietysti vastattava. Haluamme OP:ssa tukea asiakkaidemme kaupankäyntiä. Rakennamme palveluja, jotka tukevat ostamista, maksamista ja ostosten rahoittamista uusissa sähköissä kanavissa ja toimitusketjuissa, eli siellä missä asiakkaamme ja asiakkaidemme asiakkaat tänään yhä enemmän liikkuvat”, Keitaanniemi sanoo.

OP Yrityspankki hyödyntää monipuolisesti muitakin digitalisaation tuomia mahdollisuuksia, kuten ohjelmistorobotiikkaa.

”Kokemukset ovat olleet hyviä: rutiiniprosesseissa laatu on parantunut ja asiakkaiden saama palvelu nopeutunut. Ohjelmistorobotiikka on jatkossakin yksi keskeinen keino vapauttaa asiantuntijoilta aikaa muihin töihin.”

Runsas sääntely kirjainlyhenteineen mullistaa myös yrityspankkimarkkinaa.

”PSD2, MiFID II, T2S jne., Keitaanniemi luettelee. Sääntelyllä on isot vaikutukset, mutta sääntelyyn pitää sopeutua. Toisaalta sääntelyssä on hyviäkin puolia, ja esimerkiksi maksupalveludirektiivi PSD2 saattaa luoda uusia yllättäviäkin liiketoimintamahdollisuuksia.”