Muista tunnistusväline – mobiililla ostettu bussilippu tai bensatankillinen saattaa vaatia pankkitunnuksia

Vahvan tunnistamisen vaatimus koskee vuodenvaihteen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Vahva tunnistautuminen tapahtuu useimmiten verkkopankkitunnuksilla, joten tunnuksia, esimerkiksi tunnistautumissovelluksen sisältämää älypuhelinta, kannattaa pitää aina mukanaan, jos meinaa tehdä pieniäkin verkko-ostoksia.

Kun uutta teknologiaa otetaan käyttöön, ei käytettävyys välttämättä alkuvaiheessa ole parasta mahdollista: sovellukset saattavat takkuilla ja maksutapahtumat vaatia uusintayrityksen. Sekä pankit että verkkokauppiaat toivovat asiakkailta kärsivällisyyttä.

”Maksajat ovat sekä pankin että kaupan asiakkaita, ja molempien intresseissä luonnollisesti on, että asiakkaat pystyvät käyttämään palveluita sujuvasti”, muistuttaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Pienikin verkkokauppaosto tai vaikkapa polttoaineen maksaminen tankkaussovelluksella saattaa vuodenvaihteen jälkeen vaatia vahvan tunnistautumisen. Verkossa tai mobiilissa maksettaessa asiakasta siis pyydetään aika ajoin tunnistautumaan palveluun pankin myöntämillä tunnistamisvälineillä, eli useimmiten verkkopankkitunnuksilla tai tunnuslukusovelluksella. Tämä koskee kaikkea sähköistä maksamista ja sillä halutaan varmistaa, että maksukorttia käyttää oikea henkilö.

”Esimerkiksi Helsingin joukkoliikenteestä vastaava HSL on jo ottanut käyttöön vahvan tunnistautumisen, kun ostaa matkalipun mobiilisovelluksella. Jos siis aikoo jättää kertalipun ostamisen viime hetkeen, kannattaa muistaa, että ostaminen saattaa vaatia tunnistautumisen. Se tuskin kelpaa selitykseksi lipuntarkastajille.”

Käytännöt vaihtelevat jonkin verran pankkien välillä, joten epäselvissä tilanteissa kannattaa olla yhteydessä omaan pankkiinsa.

Vaikka vahvan tunnistautumisen vaatimus voi siis vaatia vähän ylimääräistä vaivaa, kannattaa muistaa, että se ei ole pankkien ja verkkokauppiaiden keksimä kiusa asiakkaille, vaan vaatimus tulee lainsäädännöstä, jonka tarkoituksena on parantaa kuluttajansuojaa ja maksupalvelujen turvallisuutta. Eurooppalainen pankkivalvoja edellyttää ja valvoo vahvan tunnistamisen toteutumista. Vaatimus koskee kaikkia maksamisen osapuolia sekä maksunsaajan että maksajan pankin päässä.

Lue lisää tietopaketistamme: Miten toinen maksupalveludirektiivi (PSD2) vaikuttaa verkko-ostoksiin ja korttimaksamiseen