Yhteydenotot FINEen lisääntyivät 10 prosenttia viime vuonna

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan chat-palvelu kasvatti viime vuonna suosiotaan: sitä kautta otettiin yhteyttä yli tuhat kertaa. Kaikkiaan yhteydenottoja oli 9 300, mikä on 10 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnassa ja joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana. Kysymyksistä ja yhteydenotoista noin kaksi kolmasosa liittyi vakuutusasioihin. Reilu neljännes kysymyksistä koski pankkiasioita ja vajaa kymmenesosa sijoitusasioita.

Iso osa viime vuoden yhteydenotoista liittyi erilaisiin huijauksiin. FINEn mukaan yleisimpiä ovat maksukortin väärinkäytöt, mutta viime vuonna ne saivat rinnalleen verkkotunnusten oikeudettomaan käyttöön liittyneitä tilanteita, joissa on usein kyse huijauksesta.

”Huijarit ovat entistäkin taitavampia ja tuntuu, että huijatuksi voi joutua kuka tahansa. Toisinaan taas ihmettelemme, miten sinisilmäisesti ja luottavaisesti asiakkaat antavat tietojaan huijareille. Näissä asioissa täytyy selvästikin pysyä vielä enemmän ajan tasalla ja antaa jatkuvasti tietoa asiakkaille, jotta huijauksilta voitaisiin välttyä”, kerto FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen tiedotteessa.

FINE Vakuutus- ja Rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Neuvontaa saa esimerkiksi, kun vakuutusyhtiöltä on tullut kielteinen korvauspäätös tai pankin menettely ei tyydytä asiakasta. Neuvontaa saa myös ennen palvelun tai tuotteen ostoa.

FINEn tiedote