”Käteisen pyörittämisestä vapautunut aika on käytetty parturiketjun kehittämiseen.”

Parturiliikeketju Groom luopui käteisestä jo vuosia sitten. Toimitusjohtaja Sami Heinon mukaan muutos oli menestys.

”Asiakkailta palaute on ollut positiivista. Käteisen pyörittämisestä vapautuneen ajan olemme voineet käyttää ketjun kehittämiseen ja asiakaskokemusten parantamiseen.”

Itse asiassa käteisestä luopuminen oli parturiliikkeelle helppoa, sillä suurin osa asiakkaista maksoi Heinon mukaan jo valmiiksi palvelun kortilla. Kun raha siirtyy suoraan tilille, kaikki on vain yksinkertaisempaa ja helpompaa.

Katso tekstin lopussa olevalta videolta, kuinka Finanssialan monimediatoimittaja leikkauttaa takatukkansa ja haastattelee toimitusjohtaja Heinoa.

Finanssiala huolehtii maksujärjestelmistä ja maksamisen palveluista

Finanssiyhtiöt huolehtivat tai ovat suuressa määrin mukana useissa digitaalisen yhteiskunnan peruspalveluissa. Alan yhtiöt huolehtivat sujuvista, turvallisista ja tehokkaista maksupalveluista ja tarjoavat välineitä sähköiseen tunnistautumiseen. Finanssiyhtiöiden tietojärjestelmissä huolehditaan valtavasta määrästä kaikkien suomalaisten dataa – puhuttiin sitten tilien saldoista, sijoituksista, ansaitun eläkkeen määrästä, tai vaikka vakuutusten maksutiedoista. Digitaalisen yhteiskunnan kehittämisessä finanssipalvelut ovat avainasemassa.

Lohkoketju, pilvipalvelut, mobiliteetti ja Big Data ovat esimerkkejä muutosvoimista, joiden myötä finanssialan toimijoille tulee kiihtyvällä vauhdilla uusia vaatimuksia asiakaspalvelulle ja teknologiselle kehitykselle.

Sähköinen tunnistaminen on perusta palveluiden käytölle. Kansallista tunnistusratkaisua kehitetään edelleen yhteistyössä julkisen ja yksityisen sektorin kanssa.

FA:n digiagendan tavoitteena on tukea finanssialan digiloikkaa. Haemme digitalisaatiosta alalle kilpailuetua, tehostamista ja uusia toimintamahdollisuuksia. Koordinoimme kansallisten tai vanhasta teknologiasta johtuvien standardien ja toimintamallien uudistamista ja toimimme linkkinä sidosryhmiin.