KUOLEMAN JÄLKEISEN PAPERISODAN HELPOTTAMINEN

Omaisten taakkaa on kevennettävä – Sähköinen asiointi mahdolliseksi kuolinpesille

Mitä käytännön toimia tarvitaan?

  • Hallitusohjelmaan kirjatulle edesmenneen omaisen asioiden hoidon hankkeelle  on varmistettava rahoitus.
  • Lähiomaisen kuoleman jälkeistä asiointia tulisi sujuvoittaa toteuttamalla mahdollisimman automaattiset tiedonkäsittelymallit ja sähköistä asiointia tukevat lakimuutokset.

Hallituksen on tuettava hankkeen etenemistä varmistamalla sille riittävä rahoitus.

Sähköinen järjestelmä kokoaisi tiedot yhteen palvelukokonaisuuteen. Järjestelmän kautta kuolinpesän asioiden hoitaminen muun muassa verohallinnon, Digi- ja väestötietoviraston sekä pankkien ja vakuutusyhtiöiden kanssa olisi vaivattomampaa. Tämä säästäisi omaisia paperityöltä ja tekisi kuolinpesän asioinnista sujuvampaa.

Kuolinpesään liittyvässä asioinnissa havaittuja ongelmia ovat mm.

  • Tieto kuolemasta ei siirry riittävän nopeasti
  • Sukuselvitykset ovat pitkälti paperisena ja tilaaminen omaisten vastuulla
  • Kuolleen omaisuustiedot saadaan ja välitetään paperilla
  • Pesän asiointi on paperisten valtakirjojen ja vaadittavien liitteiden vuoksi hyvin ongelmallista, ja vaatii monesti käyntiasiointia
  • Pesänselvityksen teko on manuaalityötä

Edesmenneen omaisen asioiden vaivattoman hoidon hankkeessa yhdessä finanssialan, DVV:n, verohallinnon ja muiden toimijoiden kanssa pohditaan toimenpiteitä, joilla yllä mainittuja ongelmakohtia voidaan vähentää ja siirtää käsittely suurelta osin automatisoiduksi.

Mistä kenkä nykyisin puristaa? Katso havainnollistava video

Salli kaikki evästeet, jotta voit nähdä tämän sisällön.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan

Kuuntele Alivakuutussihteeri-podcast aiheesta

Suodata

Aiheen kaikki sisällöt

Asiantuntijat

|

Aiheen osaajat FA:ssa