Finanssipalvelun tarjoajilla on lakiin perustuva
velvollisuus tuntea asiakkaansa
Finanssipalvelun tarjoajalla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Pankin, vakuutusyhtiön, sijoituspalvelua tarjoavan yrityksen, rahastoyhtiön, maksulaitoksen ja virtuaalivaluutan tarjoajan on varmistuttava asiakkaan oikeasta henkilöllisyydestä.
Sen on myös tunnettava asiakkaansa toimintaa ja taustoja niin laajasti kuin asiakassuhde edellyttää. Asiakkaan tunteminen edellyttää myös, että palveluntarjoaja tietää, kenen toimeksiannosta ja kenen varoilla liiketoimia tehdään.
Pankki ja vakuutusyhtiöt muotoilevat asiakkaan tuntemiseksi esitetyt kysymykset ja sisäiset ohjeensa lakien ja omien riskiarvioidensa mukaisesti.
Asiakkaan poliittisesta merkittävyydestä esitetään kysymyksiä, koska yhteiskunnallinen valta mahdollistaa väärinkäytöksiä.
Suodata
Jäikö kysyttävää?
|Aiheen asiantuntijat


Infra ja turvallisuus
Mika Linna
Johtava asiantuntija