Tunnistaminen

Tunnistautuminen pankkitunnuksilla on avain
helppoon sähköiseen asiointiin
sekä pankissa että muissa verkkopalveluissa

Vahvalla sähköisellä tunnistamisella tarkoitetaan henkilöllisyyden todentamista sähköisesti.

Vahvan sähköisen tunnistamisen avulla kuluttajat voivat turvallisesti vahvistaa henkilöllisyytensä erilaisissa sähköisissä palveluissa ja sähköisten asiointipalveluiden tarjoajat voivat tunnistaa asiakkaansa.

Pankkitunnukset ovat kansalaisille avain helppoon sähköiseen asiointiin pankissa sekä monissa julkisissa palveluissa kuten verottajan kanssa asioinnissa. Pankkien verkkopalveluihin tunnistautumisia tehdään moninkertaisesti ulkopuoliseen tunnistamiseen verrattuna.

Tunnistamisen palveluntarjoajat, kuten pankit ja mobiilioperaattorit, muodostavat luottamusverkoston, jossa toimijoiden välillä välitetään kansalaisten sähköisiä tunnistustietoja. Nämä tunnistustiedot pohjautuvat Väestörekisterikeskuksen ylläpitämään väestötietojärjestelmään.

Luottamusverkoston juuret löytyvät EU:n eIDAS-asetuksen lisäksi myös kansallisesta sääntelystä

Maksutilien osalta tunnistamista säännellään erikseen. EU:n toiseen maksupalveludirektiiviin (PSD2) perustuva vahvan tunnistamisen vaatimus koskee kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Tavoitteena on lisätä verkkomaksamisen turvallisuutta ja vähentää väärinkäytöksiä.

Suodata

Aiheen kaikki sisällöt

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat

Infra ja turvallisuus

Peter Jansson

Johtava asiantuntija

Tunnistaminen ja mobiilimaksaminen

Lainsäädäntö

Teija Kaarlela

Johtava asiantuntija

Maksuliikealueen lainsäädännöllinen edunvalvonta

Infra ja turvallisuus

Kirsi Klepp

Johtava asiantuntija

Korttimaksaminen, korttimaksamisen turvallisuus ja standardointi

Infra ja turvallisuus

Inkeri Tolvanen

Johtava asiantuntija

Maksuliike, clearing, SEPA​