Bussiturvallisuus paranee – vakuutus vaatii sammutuslaitteistoja

Linja-automatkustajien turvallisuus paranee lähivuosina merkittävästi, kun uusiin linja-autoihin aletaan vaatia automaattista sammutusjärjestelmää. Suomessa on 2000-luvulla syttynyt palamaan keskimäärin 55 linja-autoa vuodessa – siis enemmän kuin yksi viikossa. Suomalaisilla linja-automatkustajilla on käynyt tuuri, sillä yksikään näistä paloista ei ole vaatinut kuolonuhreja.

Suuronnettomuuden aineksia on kuitenkin ollut kasassa useampaan kertaan. Esimerkiksi vuonna 2008 Karkkilassa 65-paikkainen linja-auto oli täynnä matkustajia, joista osa oli alle 5-vuotiaita ja osa yli 80-vuotiaita. Moottoritilasta oikosulusta alkunsa saanut palo leimautti koko bussin ilmiliekkeihin yhdeksässä minuutissa, mutta kuin ihmeen kaupalla vakavilta henkilövahingoilta vältyttiin.

Karkkilan palo olisi hyvin voitu estää juuri automaattisella sammutuslaitteistolla. Sammutuslaitteisto sammuttaa kaikki moottoritilassa syttyvät palot ja antaa hälytyksen kuljettajalle.

Vakuutusta ei saa, jos ei ole sammutuslaitteistoa

Linja-autojen moottoritilojen sammutuslaitteistoista on luotu standardi, jonka vakuutusyhtiöt ottavat tänä syksynä laajasti käyttöön. Lakiin vaatimusta ei ole viety.

”Se tarkoittaa sitä, että uusiin linja-autoihin ei enää saa vakuutuksia, mikäli niiden moottori- ja lisälämmitintilaa ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla. Tai sitten vakuutuksenottajien omavastuu onnettomuustapauksissa nousee hyvin korkeaksi. Pakollistahan laitteistojen asentaminen ei siis ole, mutta vakuutusehdot tekevät siitä käytännössä pakollisen”, kertoo standardin kehittelyyn osallistunut Finanssialan Keskusliiton turvallisuusasiantuntija Raimo Lehto. ”Myös maahantuojat ja autovalmistajat ottanevat standardin ohjenuorakseen. Autokannan uusiutuessa sammutuslaitteistolla varustetut autot alkavat yleistyä.”

Bussipaloista 60 prosenttia saa alkunsa moottoritilasta tai lisälämmitintilasta. Automaattinen sammutuslaitteisto sammuttaa juuri nämä palot. Jarru- ja laakeriviat ovat toiseksi suurin palojen aiheuttaja. ”Niihin ei kuitenkaan vielä nykytekniikalla voida asentaa automaattisia sammuttimia. Tutkimuksia on kuitenkin tehty hälyttimistä, jotka kertoisivat kuskille, kun pyöräkotelossa syttyy tulipalo”, Raimo Lehto sanoo.

Vakuutusyhtiöt vaativat, että sammutuslaitteistoa myös huolletaan ja pidetään kunnossa. ”Eipä siitä muuten paljon iloa ole”, Lehto tuumii. ”Helsingissä Kampin bussiterminaalissa paikallisliikenteen bussi syttyi laiturissa palamaan ja osa kauppakeskuksesta oli evakuoitava. Siinä autossa oli automaattinen sammutuslaitteisto, mutta sitä ei ollut huollettu, vaan sammutustankit olivat tyhjät.”

Faktalaatikko

WWW-osavalikko
​Linja-autoja pidetään käytössä yhä pidempään. Ajossa olevien autojen keski-ikä on noussut hiljalleen lähes 14 vuoteen.

Vanhenevien autojen huolto ja erityisesti moottoritilan puhdistaminen on tärkeää, sillä pakokaasujen puhdistus saa moottoritilan kuumenemaan todella kuumaksi. Kun vanhojen autojen moottoritiloihin kertyy likaa, voi se leimahtaa ajon aikana jopa itsekseen kuumana käyvästä moottorista.