Pankkipalvelumaailma koostuu kymmenistä ja taas kymmenistä palveluista ja sovelluksista. Danske Bankin Suomen maajohtajana toukokuun alussa aloittanut Leena Vainiomäki aikoo tehdä Danske Bankista liiman, joka kokoaa palaset taas yhteen.
”Pankkipalveluiden maailma pirstaloituu. Jatkuvasti syntyy uudenlaisia palveluita ja sovelluksia. Danske haluaa tuoda tämän kaiken taas yhteen, jotta asiakkaan on helpompi hallita kokonaisuutta”, Vainiomäki maalailee.
Hyvä esimerkki pirstaloitunutta maailmaa kokoavasta ideasta on Dansken monipankkipalvelu, joka mahdollistaa myös muissa pankeissa olevien tilien tietojen seuraamisen. Yli 70 prosentilla suomalaisista on tili useammassa pankissa. Monipankkipalvelun avulla asiakas näkee mobiilipankissa maksutilitietonsa myös muissa pankeissa olevista tileistä.
”Tilitietojen seuranta on vasta ensimmäinen vaihe”, Vainiomäki muistuttaa. ”Tulevaisuudessa samalle alustalle lisätään erilaisia maksamisessa ja oman talouden hallinnassa auttavia palveluita.”
Yksi esimerkki on palvelu, jossa voi hallinnoida verkkopalveluiden tilauksiaan.
”Netflix, Helsingin Sanomien digilehti ja Spotify, kaikkien maksut hoituvat samasta paikasta.”
Tulevaisuus mahtuu taskuun
”Kun mietin omaa toimintaani, en useinkaan jaksa avata tietokonetta vaikkapa verkkopankkia varten. Puhelimella tai tabletilla homma hoituu paljon näppärämmin”, Vainiomäki sanoo.
Danske Bank ottaakin mobiilipalveluiden merkityksen tosissaan. Vainiomäen mukaan Dansken asiakkaiden digitaalisesta asioinnista yli puolet tapahtuu mobiilisti. Hyvä esimerkki modernista mobiilista pankkipalvelusta on Dansken perustama MobilePay, jolla hoituu rahansiirtojen ja verkko- sekä perinteisissä kaupoissa maksamisen lisäksi sekä baarilaskun jakaminen kaverusten kesken että rahan lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen tai lounasravintolassa maksaminen.
”Täytyy kuitenkin muistaa, etteivät kaikki pankkiasiakkaat välttämättä ole minun kaltaisiani”, Vainiomäki lisää. ”Pidämme myös kasvotusten tapahtuvan perinteisen pankkipalvelun elossa.”
Danske on päättänyt erottaa MobilePayn omaksi yhtiökseen. Vainiomäen mukaan itsenäistyminen tekee siitä entistä houkuttelevamman kumppanin, sillä sitä voivat käyttää kaikkien pankkien asiakkaat.
”Yhtiöittäminen on esimerkki avoimesta tekemisestä. Palvelu annetaan markkinoiden käyttöön, eikä luoda suljettuja ekosysteemejä.”
Uutinen on osa juttusarjaa, jossa haastattelemme Finanssiala ry:n hallituksen jäseniä jostakin ajankohtaisesta aiheesta.