”Finanssialan etäTET häivytti mielikuvaa henkilöstä, joka laittautuneena selittää tuntikausia tylsiä juttuja”

Sanni Kärkkäinen opiskelee ja opinto-ohjaaja Marita Ylläsjärvi työskentelee Kittilän yläkoulussa. Kuva: Susa Tauriainen

Tänään perjantaina on etäTETin viimeinen päivä.

Etätetiin osallistui noin 200 nuorta ympäri Suomen.

Kittiläläinen opinto-ohjaaja Marita Ylläsjärvi ja ysiluokkalainen Sanni Kärkkäinen pitävät etäTETiä onnistuneena.

Ertyisesti oppilaita kiinnostivat monipuoliset uratarinat, kesätyövinkit ja tietoisku rahanpesun torjunnasta.

Finanssiala tarjoaa ensimmäistä kertaa koko toimialan kattavan työelämään tutustumisjakson eli TETin etänä suomalaisille koululaisille ja opiskelijoille. Viikon ohjelma jaettiin viiden eri toimijan kesken. Mukana ovat Finanssiala ry, Danske Bank, Varma, OP ryhmä ja Nordea. Kukin toimija isännöi nuoria yhden päivän ajan.

EtäTET-viikon aikana nuoret ovat muun muassa päässeet tekemään tulevaisuuden työelämään, rahanpesuun ja maksusovelluksiin liittyviä tehtäviä sekä kuulemaan uratarinoita niin useassa finanssitalossa viihtyneeltä uraohjukselta kuin sometuottajalta ja koodarilta, josta tulikin johtaja.

Kittilän yläkoulun opinto-ohjaaja Marita Ylläsjärvi kertoo, että erityisesti uratarinat kiinnostivat oppilaita ja herättivät kysymyksiä ja keskustelua. Tämän vahvistaa myös samaisen koulun ysiluokkalainen Sanni Kärkkäinen.

”Hyvä että uratarinoihin oli valittu erilaisia ihmisiä erilaisista taustoista ja työtehtävistä. Alalla on nähtävästi valtava määrä mahdollisuuksia työllistyä melkein millä tahansa koulutuksella. Tarinoilla saatiin hyvin häivytettyä ainakin minulla ollutta etukäteismielikuvaa henkilöstä, joka siistissä puvussaan laittautuneena selittää tuntikausia tylsiä juttuja.”

Kärkkäinen painottaa, että pohjimmiltaan ehkä hieman tylsiä aiheita saa paremmin menemään läpi nuorille, kun pitää paketin lyhyenä ja tiiviinä. Erityisesti hän kiittelee vaihtelevaa ja mielenkiintoista ohjelmaa sekä tiistain rahanpesuaihetta.

”Oli mielenkiintoista kuulla, miten rahanpesu liittyy hyvin usein terrorismiin ja miten sitä vastaan pankeissa taistellaan.”

Opinto-ohjaaja Ylläsjärven mukaan nuoret ovat pitkälti viihtyneet ja olleet kiinnostuneita viikon tarjonnasta. Oppilaat ovat olleet ajoissa linjoilla ja palauttaneet tehtäviä aikataulussa. Ylläsjärvi muistuttaa, että etenkin pienten paikkakuntien nuorille etäTETin kaltaiset konseptit ovat ainutlaatuisia mahdollisuuksia päästä tutustumaan työelämään.

”Vähän vähäiseksi jää valikoima, jos Kittilän kokoisesta kunnasta pitää löytää TET-paikka viikoksi 60 nuorelle. Pankit ja vakuutusyhtiötkin keskittävät konttoreitaan isoihin kaupunkeihin.”

Kittilästä etäTETissä oli mukana 55 oppilasta. Ylläsjärvi ei kysellyt, moniko oppilas haluaa finanssialan etäTETiin vaan ilmoitti koko porukan mukaan.

”Jos olisin kysynyt, moniko haluaa osallistua, en rehellisyyden nimissä usko, että monikaan käsi olisi noussut. Olen varma, että ensi viikolla kysyttäessä tilanne on toinen.”

Myöskään Kärkkäinen ei ennen etäTETiä ollut erityisen kiinnostunut finanssialasta, mutta pitää viikon antia kiinnostavana ja hyödyllisenä. Hän kuitenkin toppuuttelee toimittajan arviota, että nyt etäTETin jälkeen uravalinta on selvä ja nuori nainen suuntaa opintojen jälkeen suoraan finanssialan hommiin.

”Se on totta, että en ollut miettinytkään työuraa vaikkapa pankissa tai vakuutusyhtiössä. En nyt kuitenkaan tässä osaa sanoa, onko tulevaisuuteni suuntaus juuri finanssiala”, Kärkkäinen muotoilee.

Tulevaisuuden suuntauksista ja työurista puheen ollen nuoret saivat etäTETistä ihan konkreettistakin hyötyä. Keskiviikkona nuoret saivat tiukan ohjepaketin, miten haetaan kesätöitä tai harjoittelupaikkaa, mistä paikkoja kannattaa etsiä ja mitä pitää ottaa huomioon.

”Minulla on ansioluettelo tehtynä, mutta ei suinkaan jokaisella tämän ikäisellä. Lisäksi oli kiinnostavaa kuulla, että nuori voi esimerkiksi ryhtyä kesäyrittäjäksi vaikkapa kahvilanpitäjänä tai liikuntapalvelun vetäjänä.”

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat

Vaikuttaminen

Katja Repo

Kehitysjohtaja

Finanssityö ja osaaminen, uuden osaamisen ennakointi, koulutuspoliittinen edunvalvonta, digitalisaation yleiskoordinointi