Mopon virittäminen on vaarallista – ja voi tulla kalliiksi

Autoveron uudistus poistaisi mopon virittäjältä verosanktion, mutta kulkupelistä tulee edelleen maksaa korotettu lakisääteinen liikennevakuutusmaksu. Lisäksi viritetty mopo on aina turvallisuusriski.

Viritetty mopo kulkee kuin moottoripyörä, mutta sen turvallisuusominaisuudet ovat alhaisemmalla tasolla. Lisäksi vauhdin kasvaessa havainnointi ja reagointi vaikeutuvat ja jarrutusmatka pitenee. Noin kolmannes kuolemaan johtaneista mopokolareista sattuu viritetyille kulkupeleille.

”Viritetty mopo jää usein risteyksessä toisen ajoneuvon alle tullessaan risteykseen oletettua nopeammin. Lisäksi moottoripyöräilijöiden ajovarusteet ovat huomattavasti järeämpiä kuin useimmilla mopoilijoilla. Sandaalit jalassa ja kypärän remmi auki ajellessa suojaa ei juuri ole”, huomauttaa Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen.

Paitsi henkensä, viritetyn mopon ajaja saattaa edelleen menettää myös rahansa. Aiemmin mopoaan virittänyt joutui maksamaan menopelistään veroa saman verran kuin moottoripyörästä. Vaikka veroseuraamus poistuu, perii vakuutusyhtiö ajoneuvosta takautuvasti korotetun liikennevakuutusmaksun.

”Vakuutusyhtiöt perivät keskimäärin 500–600 euroa takautuvia vakuutusmaksuja. Jos ajopeli on ollut kokonaan ilman liikennevakuutusta, on seuraamus kaksinkertainen. Myöskään omista henkilövahingoistaan ei saa korvausta, jos vakuutus ei ole kunnossa”, Jumppanen kertoo.

Vakuutusmaksun lisäksi viritetyn mopon haltija saattaa saada sakot ajo-oikeudetta ajamisesta ja muutoskatsastamattoman ajoneuvon kuljettamisesta. Viritetty mopo tulee myös katsastaa uudelleen.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuus on yli 50 cm3 tai suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 kilometriä tunnissa.