Oikein ajoitettua kääntelyä ja vääntelyä – sitä vaativat sekä lobbaus että hapanjuurileivonta

Sonja Hällforsin tehtäviin FA:ssa kuuluu muun muassa sosiaalisen median kanavien ylläpito, uutisointi sekä sidosryhmätilaisuuksien suunnittelu. Kuva: Jukka Rapo
  • Sonja Hällfors aloittaa elokuussa Finanssiala ry:n (FA) vaikuttajaviestinnän asiantuntijana.
  • Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa sosiaalisen median kanavien ylläpito, uutisointi sekä sidosryhmätilaisuuksien suunnittelu.
  • Hällfors on aiemmin työskennellyt muun muassa kansanedustajien avustajana ja keskustan puoluetoimistolla.
  • Hällfors toimii myös Uudenmaan keskustan puheenjohtajana.

Sonja Hällforsilla on tiukka kokemus sekä politiikasta että edunvalvonnasta. Eduskunta-avustajan töiden lisäksi Hällfors on työskennellyt keskustan puoluetoimistolla sekä Kuntoutusyrittäjät ry:ssä valvomassa alan yrittäjien etua. Finanssialan koukeroista uutisointia helpottaa useiden vuosien toimittajakokemus paikallislehdistä. Eduskunta-avustajana Hällfors teki omien sanojensa mukaan kaikkea mahdollista kahvinkeitosta kirjallisiin kysymyksiin.

”Iso osa työtä oli erilaisten taustaselvitysten teko. Miten korona vaikutti vaikkapa maanviljelijöiden elämään? Entä yrittäjien? Lisäksi valmistelin edustajille erilaisia raportteja ja muita tekstejä.”

Kahvin sijaan Hällforsin tulevat kollegat aikovat vaatia leipämaistiaisia. Hällfors nimittäin kertoo innostuneensa hiljattain hapanjuurileivonnasta, kuten korona-aikaan sopii.

”Leivän leipominen juureen ei ole mitään hätäisen ihmisen hommaa vaan monesti koko päivän projekti. Suuren osan ajasta leipä tekeytyy itsekseen, mutta aina välillä taikina vaatii oikein ajoitettua kääntelyä ja vääntelyä ja leipojalta hyvää näppituntumaa. Leipominen on tosi terapeuttista – seuraavaksi ajattelin alkaa hifistellä pizzapohjia.”

Myös edunvalvonta on toisinaan pitkällistä puurtamista, jossa tärkeää on kärsivällisyys ja oikea ajoitus. Toisinaan taas hyvinkin vauhdikasta. Tätä kirjoitettaessa Hällfors ei leivo leipiään politiikan ytimessä eikä lobbarina vaan työskentelee tärkeämmissä tehtävissä: perhevapaalla 9 kuukauden ikäisen esikoisensa kanssa. Kun finanssialan edunvalvonta elokuussa kutsuu, siirtyy puuronkeittoon ja tutteja etsimään vuorostaan Hällforsin puoliso.

”Lapsi on juuri oppinut seisomaan. Odotettavissa on kiireinen ja vauhdikas kesä.”

Kampanjaosaamista

Finanssiala ry tekee viestintäänsä toisinaan kampanjamallisesti: kesäkuun alussa alkoi Finanssiala – Suomen digiverenkierto -kampanja, ja samoihin aikoihin päättyi finanssialan työelämää esittelevä Monenlaiset duunit -kampanja, johon kuului myös finanssialan etäTET.

”Finanssialan etäTET sai omassa verkostossani runsaasti näkyvyyttä ja FA hyödynsi hyvin eri kanavia”, Hällfors kehaisee.

Tulevien kampanjoiden suunnittelu ja toteutus on tulevaisuudessa paljolti Hällforsin pöydällä.

”Olen koordinoinut useita somekampanjoita, ja parhaillaan on meneillään kuntavaalikampanja. Kampanjapainotteinen viestintä on siis tullut tutuksi.”