Työnantajien ja eläkeyhtiöiden taakkaa keventävä tulorekisteri on pian täällä

Ensi vuoden alussa voimaantuleva tulorekisteri nopeuttaa eläkepäätösten valmistumista. Samalla työ ja papereiden pyörittely myös vähenee sekä eläkeyhtiöissä että työnantajayhtiöissä. Työnantajien kannattaa viimeistään nyt varautua uudistukseen, joka tuo palkkatiedot suoraan eläkeyhtiölle.

Kansallinen tulorekisteri otetaan käyttöön vuoden 2019 alussa. Nykyisin tiedot maksetuista palkoista tulee toimittaa erikseen esimerkiksi verottajalle, työeläkeyhtiöille ja vakuutusyhtiöille. Tietoja ei hallinnoida yhteisesti missään, vaan järjestelmät ovat hajallaan. Vuonna 2019 nämä tahot saavat tiedot keskitetysti, kun tiedot ilmoitetaan vain yhteen paikkaan.

”Uudistus vähentää työnantajien hallinnollista taakkaa. Samaten eläkeyhtiöiden työ helpottuu, kun hakijan tietoja ei tarvitse erikseen odotella työnantajilta, vaan ne saa kootusti rekisteristä”, sanoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Timo Tuominen.

Vuonna 2020 mukaan tietojen saantiin tulee lisää tahoja, kuten kunnat, työttömyyskassat sekä työtapaturma- ja ammattitautivakuuttamista harjoittavat vakuutusyhtiöt. Aluksi rekisteriin ilmoitetaan vain palkkatulot, mutta myöhemmin myös etuudet, kuten eläkkeet.

”Uudistuksesta hyötyvät tasaisesti kaikki – sekä työnantajat että vakuutusala. Vastedes tiedot siirtyvät automaattisesti ja ilman erillisiä pyyntöjä nopeasti yhteen paikkaan, mistä kaikki tiedon tarvitsijat voivat niitä hyödyntää”, Tuominen sanoo.