Venevarkaudet laskussa – ota moottorista tiedot talteen ennen syksyn pimeyttä

Lähestyvän syksyn muassaan tuoma pimeys houkuttelee myös pitkäkyntisiä. Vene- ja perämoottorivarkauksien määrät ovat laskussa, mutta vakuutusyhtiöiden tietojen mukaan varkauksia tapahtuu erityisesti loppukesästä ja alkusyksystä. Sekä veneestä että moottorista kannattaakin ottaa valmistenumerot talteen.

​Poliisin tietoon tulleet vene- ja perämoottorivarkaudet ovat olleet laskussa pari viime vuotta. Samaten vakuutusyhtiöiden maksamat korvaukset ovat laskeneet vuodesta 2014 asti. Vuonna 2017 varastettiin 717 venettä ja 733 perämoottoria.

”Yli 20 hevosvoiman moottorit kirjataan Trafin rekisteriin, mikä hankaloittaa vohkitun koneen jälleenmyyntiä. Tämä on varmasti osaltaan hillinnyt perämoottorivarkauksia”, arvioi Finanssiala ry:n turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen.

Prutkukin kannattaa kuvata

Myös pienempi moottori kannattaa suojata rosvoilta. Pienestäkin koneesta kannattaa ottaa valokuvia ja lisätä siihen jotain erityistuntomerkkejä, esimerkiksi pyytää jälkikasvua liimaamaan siihen tarroja. Myös valmistenumero tulee ottaa talteen.

”Jos mökki-Busterin moottori lähtee rosvojen matkaan, saattaa se hyvinkin löytyä valmistenumeron ja Ryhmä Hau -tarrojen perusteella”, Pänkäläinen vinkkaa.

Kaikista vuoden 1998 jälkeen valmistetuista veneistä löytyy valmistenumero oikeasta takakulmasta. Numerosarja vaihtelee hieman veneestä riippuen, mutta alkaa aina maatunnuksella – Suomen tapauksella kirjaimilla FI.

Perämoottoreista tunnus löytyy yleensä moottorin kipistä joko tarrana, laattana tai stanssattuna. Valmistenumerot vaihtelevat valmistajittain.

Muutaman vuoden takaisella videollamme opastetaan, kuinka numerot saa talteen

Valmistaudu telakointiin

Talven lähestyessä kannattaa myös selvittää, mihin veneen saa talviteloille. Telakointipaikoissakin on eroja. Veneet on sijoitettava säilytysalueelle siten, että niiden valvonta on helppoa sekä kameravalvonnalla että paikan päällä käymällä.

”Veneiden tulee olla säältä suojassa ja sijoitettu siten, että varkaalle jää moottorin puolelle mahdollisimman vähän tilaa työskennellä. Moottori kannattaa lisäksi suunnata telakka-alueen puolelle, ei siis metsään päin. Aidatulla tai muuten ympäröivästä alueesta selkeästi erottuvalla telakka-alueella on oltava valot ja siellä on oltava jatkuva valvonta. Näin hämärähommien tekoon on suurempi kynnys. Henkilökunnan poistuessa alueelta valvonta voidaan hoitaa joko aktiivisella kameravalvonnalla tai hälytysjärjestelmällä”, Pänkäläinen luettelee.

Etenkin pienen moottorin voi toki helposti irrottaa ja viedä talveksi lukkojen taakse.

Finanssiala ry:n suosittelemat veneiden ja perämoottoreiden lukot

Telakanomistajan ja toiminnanharjoittajan turvallisuusohje

Venevahingot ja -korvaukset 2003-2017