Jos koronarajoitusten takia tyhjenevät ravintolat ja liiketilat käyvät kukkarolle, tarjoavat pankit lyhennysvapaata laina-asiakkaille, muistuttaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Lainavapaan saannin helppous saattaa tosin riippua lainasta.
Joissakin lainoissa lyhennysvapaasta on sovittu ennakkoon. Tällöin lyhennysvapaan pitoon riittää velallisen ilmoitus. Niissä lainoissa, joissa tätä mahdollisuutta ei ole, täytyy asiasta sopia pankin kanssa erikseen. FINE kertoo saaneensa vain muutamia yhteydenottoja asiakkailta, jotka eivät ole saaneet lyhennysvapaata. Tällöin on kyse ollut siitä, että asiakkaalla on ollut velkoja rästissä.
Pankit ovat ilmaisseet halunsa tukea koronakriisin myötä ongelmiin joutuneita velallisia koronakriisin alla. Pankit suhtautuvat joustavasti asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen.
”Hyvä pankkitapa on juuri tätä: kuljetaan asiakkaan kanssa pitkänkin lainasuhteen ylä- ja alamäissä. Asiakas ei jää yksin ja saa lyhennysvapaasta edes jonkinlaisen jouston oman talouskriisinsä keskelle”, summaa asiantuntija Sasu Heino FINEn blogissa.
Kannattaa myös huomioida periikö pankki lyhennysvapaan pitämisestä palkkion ja jos perii, kuinka paljon se on.
Lyhennysvapaahakemusten määrä on moninkertaistunut pankeissa koronatilanteen myötä. Pankit pyytävät, että lyhennysvapaata ei haettaisi ennakkoon varmuuden vuoksi, vaan vasta jos sitä todella tarvitaan. Pankit myös toivovat asiakkailta malttia asiassa, sillä ruuhkan vuoksi hakemusten käsittelyssä kestää normaalia kauemmin.