Kampanja kysyy: Kenen tulevaisuutta rahoitat?

​Harmaa talous – musta tulevaisuus -kampanja herättää pohtimaan arkisten valintojen merkitystä harmaan talouden ja laittoman toiminnan torjumisessa. Yksi kuititon ostos tai pimeä työkeikka ei välttämättä tunnu isolta asialta, mutta harmaa talous vahingoittaa sekä yksittäisiä ihmisiä että koko yhteiskuntaa.

Tänään käynnistynyt kampanja nostaa esiin harmaaseen talouteen liittyviä ongelmia ja ilmiöitä. Kampanjassa on esimerkiksi käsitelty työsopimuksen, verokortin ja kuittien tärkeyttä, pimeää työvoimaa ja elintarviketurvallisuutta.

Pimeä keittiöremontti

Tuore tietoisku keittiöremontin teettämisestä muistuttaa, että pimeän työn teettäminen ei kannata. Pimeä työnteko tarkoittaa yleensä sitä, että työnantaja maksaa liian vähän palkkaa työntekijöilleen eikä huolehdi velvollisuuksistaan eli veroista ja työnantajamaksuista. Monissa tapauksissa pimeän työn tekijä ei välttämättä huolehdi työturvallisuudesta tai työntekijöiden tapaturmavakuuttamisesta.

Katso kampanjavideo tästä.

Harmaan talouden tiedotuskampanja on osa valtioneuvoston hyväksymää kuudetta harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimintaohjelmaa vuosille 2012–2015. Kampanjan päävastuutaho on sisäasiainministeriö ja kampanjan toteutuksesta vastaa Poliisihallitus. Kampanjassa on mukana ministeriöiden ja viranomaisten lisäksi useita eri järjestöjä, myös Finanssialan Keskusliitto.

Katso lisää aiheesta www.mustatulevaisuus.fi.