Digittäkin voi pankkiasiat hoitaa

Lasku pitäisi maksaa, mutta lähimpään konttoriin on pitkä matka, eikä kassapalvelukaan ole auki kuin muutaman tunnin aamupäivällä. Ja useampi euro pitäisi vielä maksaa siitä hyvästä. Halvemmalla ja helpommin selviäisi netissä, vaan entäpä jos ei kykene, tai uskalla?

Pankkien verkkopalvelujen kehitys on ollut niin huimaa, että nykyisin asiakkaalla on lähes täyden palvelun pankkikonttori omalla pöydällään, mobiililaitteiden käyttäjillä suorastaan taskussaan. Yhä kiihtyvä palveluiden verkkoon siirtyminen ei liity pelkästään pankkeihin, ovathan useat julkiset palvelutkin, kuten Kela ja Verohallinto, parhaiten tavoitettavissa verkossa, ja jopa terveydenhoito tarjoaa etävastaanottoja.

Tavoitettavuus onkin asiakkaiden kannalta digitalisoitumisen kiistaton etu. Asiansa saa vähintään vireille, usein jopa loppuun saakka hoidettua, missä ja mihin aikaan tahansa. Verkossa tuotettuna palveluita voidaan automatisoida, jolloin niiden tuottaminen on edullisempaa, mikä taas näkyy asiakkaille edullisempina palvelumaksuina. Verkkopankissahan voi olla vaikkapa tuhansia asiakkaita yhtä aikaa maksamassa maksujaan ilman, että sinne syntyy ruuhkaa. Mitä enemmän on tapahtumia, sitä pienemmiksi tulevat yhden tapahtuman kustannukset. Tämä selittää sitä, miksi palvelumaksu laskunmaksusta konttorissa on selvästi suurempi kuin verkkopankissa tehtynä. Onhan tehtaassa valmistettu ruoka-annoskin huomattavasti halvempi kuin ravintolassa nautittu.

======
Verkossa tuotettuna palveluiden tuottaminen on edullisempaa,

mikä näkyy asiakkaille edullisempina palvelumaksuina.
======

Mutta entäs sitten, jos digilaitteiden käyttö tuntuu ylivoimaiselta, pelottavalta tai ei muuten vain omalta jutulta? Onko olemassa vaihtoehtoja, joiden kanssa selviäisi helpommalla ja halvemmalla kuin konttorissa? No kyllä onneksi on.

Yksi vaivattoman asioinnin avain on maksukortti. Sillä pystyy helposti ja nopeasti maksamaan ostoksia melkein missä tahansa. Toki vielä on paikkoja, kuten myyjäiset, joissa käteinen on ainoa maksutapa, mutta niitäkin varten voi käteistä nostaa kortilla. Se onnistuu automaatista tai kaupan kassalta. Harva ehkä tietää, että kortilla pystyy myös maksamaan laskuja R-kioskissa.

Maksamiseen on verkkopankin ja konttoriasioinnin vaihtoehdoiksi edellä mainitun kortilla maksamisen lisäksi muitakin varsin näppäriä tapoja. Eniten elämänkokemusta kerryttäneet lukijat ehkä muistavat 70-luvun mainoksen, jossa ”iltaisinkin ja ilman vaivaa” makseltiin käyttötililtä. Kyseessähän oli tietenkin maksukuorella maksaminen, joka on edelleen mahdollista. Kuoria voi useimmiten tilata kätevästi suoraan kotiin pankin puhelinpalvelusta. Sähköinen laskutus eli e-laskut, joissa lasku kilahtaa suoraan verkkopankkiin ja hoituu automaattisesti, ovat verkkopankkiasiakkaan arjen pelastajia. Vastaava palvelu on tarjolla myös verkkopankittomalle asiakkaalle suoramaksun nimellä. Ja säännöllisesti samalle saajalle samalla summalla maksettavista maksuista, esim. vuokrista, voi antaa pankille suoramaksumääräyksen, jolloin pankki hoitaa maksun eräpäivänä.

Yllä olevista voi jokainen koota itselleen sopivimman arkea helpottavan tavan pankkiasioidensa hoitamiseen. Pankeissa myös mielellään neuvotaan asiakkaita löytämään jokaiselle parhaat vaihtoehdot. Toki haluaisin myös lämpimästi kannustaa kokeilemaan verkkopalveluita, joista pankit jatkuvasti pyrkivät kehittämään helppokäyttöisempiä. Apua ja tukea niiden käyttöön on saatavissa ja turvallistakin asiointi on, kun muistaa muutaman tärkeän niksin, jotka ovatkin oman artikkelinsa arvoisia.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan