Vetoomus ammattikouluille: Ottakaa uudet valinnaiset talouskurssit käyttöön

Kirjoittaja katsoo vasemmalle käsi huulilla ja pohtii

Hurraa! Kuluneena koronakeväänä julkaistiin ammattikouluille valinnaisia oppisisältöjä talousosaamiseen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ammatillisilla oppilaitoksilla ympäri maan on nyt käytettävissään valmis opetussuunnitelmaan solahtava sapluuna, jonka mukaisesti tarjota opiskelijoille talousopetusta. Virallisesti kyse on ammatillisen perustutkinnon valinnaisiin tutkinnon osiin lisätyistä valinnaisista osaamistavoitteista. 

Talousosaamisen lisääminen ammatilliseen koulutukseen on ollut yksi finanssialan tavoitteista. Amiksilla on tilastojen mukaan suurempi riski ajautua oman taloudenpidon kanssa vaikeuksiin. Siitä kertovat opintolainan takaisinmaksuvaikeudet, jotka keskittyvät nimenomaan ammattiin opiskeleville. Kelan opintoetuustilaston mukaan noin 3500 opiskelijalla oli vuonna 2019 opintolainansa takaisinmaksussa ongelmia. Vaikeuksista 65 prosenttia kasautui nimenomaan ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille. 

======
Opintolainan takaisinmaksuvaikeudet ovat keskittyneet

jo vuosien ajan nimenomaan amiksille.  
======

Kun opiskelee ammattiin, on tutkinnosta 145 osaamispistettä kuhunkin ammattiin valmistavia opintoja. 35 osaamispisteen verran opiskellaan kaikille yhteisiä opintoja, joista 26 pistettä on kiveen hakattuja kaikille pakollisia opintoja. Ne liittyvät yhteiskunta- ja työelämäosaamiseen, matemaattis-luonnontieteellisiin taitoihin ja viestintä- ja vuorovaikutusosaamiseen. Potista jäljelle jää vielä 9 osaamispistettä valinnaisia opintoja, joiden sisällön on liityttävä tavalla tai toisella yllä lueteltujen kolmen otsakkeen alle.  

Näihin 9 valinnaiseen osaamispisteeseen on nyt isketty laatimalla Opetushallituksen vetämässä projektissa oppisisältöjä talousosaamiseen liittyen. Samassa projektissa oppisisältöjä laadittiin myös kestävään kehitykseen. Olin mukana Finanssiala ry:n edustajana tuomassa näkemystä talousosaamisen oppisisältöihin. Laadintatyöpajoissa oli mukana runsaslukuinen joukko – muun muassa paljon kokeneita ammatillisten oppilaitosten opettajia.  

Talousosaamiseen laadittiin viisi osaamistavoitetta, joista kukin on 2–3 osaamispisteen laajuinen:  

  • Taloudesta viestiminen 
  • Talousmatematiikan soveltaminen 
  • Rahoitusratkaisujen arvioiminen 
  • Vaurastuminen ja riskienhallinta 
  • Palkkalaskelmat ja -verotus sekä maksaminen 

======

Tiedättehän, kun joku parahtaa esimerkiksi palkan
sivukuluja ensi kertaa kantapään kautta ihmetellessään,
että ”miksei tätä kerrottu koulussa?” Nyt toivottavasti kerrotaan.

======

Laadittuihin kokonaisuuksiin voi olla hyvin tyytyväinen. Sisällöt ovat konkreettisia. Niissä kuvatut tiedot ja taidot ovat jokaisen joko palkkatöihin tai omaa yritystoimintaa aloittelevan nuoren tärkeä hallita ja ymmärtää. Näillä sisällöillä on käyttöä jokapäiväisessä elämässä – tiedättehän, kun joku parahtaa esimerkiksi palkan sivukuluja ensi kertaa kantapään kautta ihmetellessään, että ”miksei tätä kerrottu koulussa?” Nyt toivottavasti kerrotaan.  
 
Mitä seuraavaksi? Pallo on oppilaitoksilla. Sopii toivoa, että uudet opintokokonaisuudet uivat ammattikoululaisten opetustarjontaan useilla paikkakunnilla. Koska kyse on valinnaisista opinnoista, on koulutuksen järjestäjillä kaikki vapaus ottaa sisältöjä kurssitarjottimelle sellaisenaan, osittain, muokattuna tai olla kokonaan ottamatta. Sen jälkeen oppilaiden on vielä valittava kurssit suoritettavakseen. 

Konkreettinen tapa toteuttaa valinnaisia osaamistavoitteita on ottaa käyttöön esimerkiksi Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) ja Talous ja nuoret TAT:n toiselle asteelle suunnittelemia sisältöjä. Tällaisia ovat muun muassa NY:n Oma talous haltuun -ohjelma ja TAT:n Bisneskurssit. Molempia tahoja tukee talousosaamisponnisteluissaan moni pankki: Danske Bank NY:n ohjelmaa ja Bisneskursseja Nordea, OP, Handelsbanken ja Santander.

Toivon syvästi, että tulevien vuosien aikana uudet sisällöt leviävät mahdollisimman monen amiksen valittavaksi. Jos niiden avulla saadaan torpattua kierteiksi syveneviä talousvaikeuksia ja vuosien maksuhäiriöitä, ei työ ole ollut turhaa. Ehkä vuosien päästä opintolainan takaisinmaksun kanssa ei enää kamppaile vuosittain yli 2000 amista. 

Toivottavasti tulokset eivät näy pelkästään ongelmien puuttumisena, vaan myös kasvavana vaurautena. Vaurastuminen hissunkissun säästämällä ja sijoittamalla ei ole vaikeaa, mutta vaatii hieman pohjatietoja. Mitä laajemmin tätä tietoa ja asennetta levitetään, sen tasa-arvoisempi mahdollisuus kaikilla on kerryttää omaa varallisuuttaan.

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat