- Finanssiala ry (FA) on aloittanut kampanjan huijausten torjumiseksi.
- Kampanjan keulakuvana on muun muassa Salatut elämät -sarjan Ulla Taalasmaana tunnettu näyttelijä Maija-Liisa Peuhu.
- Peuhu muistetaan myös lukuisista teatteri-, elokuva- ja animaatiosarjarooleista.
- Huijausten torjuntakampanjan slogan on Huijareille luu kurkkuun.
- FA:n teettämän kansalaiskyselyn mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista on joutunut digihuijareiden kynsiin.
”Vastasin suoraan miettimättä, että joo, kun kysyttiin, haluanko osallistua digihuijauksia torjuvaan kampanjaan. En tiennyt yhtään, mistä on kyse, mutta tiesin välittömästi haluavani olla mukana kampanjassa, jossa oikeasti autetaan muita ihmisiä”, näyttelijä Maija-Liisa Peuhu kertoo maskeeraustuolista kuvaustauolla.
Finanssiala ry (FA) on aloittanut näkyvän kansalaisille suunnatun kampanjan lisäämään yleistä valppautta ja tietoisuutta huijauksista. Peuhun tähdittämä mainosfilmi näkyy ihmisten arjessa muun muassa elokuvateattereissa ja metroasemien näytöillä.
Mainoksen viesti on: Huijarille luu kurkkuun – tunnista huijaukset ennen kuin ne tunnistavat sinut. Videolla Peuhu heristää nyrkkiä huijareille ja puliveivareille 1970-, 1990- ja 2020-luvuilla. Peuhu uskoo, että näyttävä mainoskampanja auttaa lisäämään ihmisten valppautta ja siten vähentämään huijauksia.
”Siitähän tiedetään, että mainos on mennyt läpi, jos huijausluvut pienenevät ensi vuonna. Toivon, että kaikki huomaisivat kampanjan ja alkaisivat miettiä, mitä tulee tehdä, jos saa esimerkiksi epäilyttävän tekstiviestin.”
Lähes 70 prosenttia suomalaista on joutunut digihuijareiden kynsiin, ilmenee FA:n Norstat Oy:llä teettämästä kansalaiskyselystä. Pankkien keräämien tietojen mukaan suomalaiset menettivät verkkorikollisille yli 44 miljoonaa euroa vuonna 2023. Sen lisäksi pankit saivat pysäytettyä vajaan 33 miljoonan euron edestä huijareille menossa olleita varoja. Huijattujen varojen kokonaissumma oli siten lähes 77 miljoonaa.
Mainosfilmin kuvauspaikalla oli rekvisiittana 1970-luvun sanomalehtiä. Lehtien etusivulla näkyi toistuva ilmiö: lähes joka toisessa mainoksessa markkinoitiin makkaraa eri muodoissaan.
”Tämä nyt julkaistava mainos ei onneksi ole mikään 70-luvun makkaramainos, vaan tarkoituksena on aidosti auttaa ihmisiä. Huijausten torjuminen on iso asia, joka koskettaa meitä kaikkia”, Maija-Liisa Peuhu kiteyttää.
Janoatko lisää?
Tähän aiheeseen liittyviä uutisia ja kolumneja