Koronakriisistä vauhtia digitaaliseen asuntokauppaan

Vallu siirtää varmoin ottein tietoa paikasta toiseen. Hän on tarkka, uuttera ja tekee säntillisesti töitä vuoden jokaisena työpäivänä. Vallu ei ole syysflunssan takia poissa töistä eikä tee inhimillisiä virheitä – jos jonkun, niin Vallun läsnäoloon voimme luottaa kuitenkin ymmärtäen, että Vallulta puuttuu inhimillinen arviointi. Hänen heikkoudekseen voimme laskea myös sen, etteivät luovat hommat toistaiseksi onnistu. Vallu on vakuusrobotti ja työskentelee meillä Danske Bankissa. Hänen työpanoksensa on erityisen tärkeä asuntolainahakemuksen ensivaiheessa, kun tietoa siirrellään runsaasti. Hän on laina-asiantuntijoiden työkaveri ja vapauttaa asiantuntijoidemme aikaa prosessien parissa työskentelyn sijaan siihen arvokkaimpaan – henkilökohtaisiin asiakaskohtaamisiin.

======
Roboteista on tullut osa arkipäivää, ja samalla niiden

hyödyntämistä tulee sovittaa vastaamaan asiakasodotuksia.
Miten ja missä hyödynnämme parhaiten robotiikkaa?
======

Aloitin työurani pankissa 2000-luvun alussa. Silloin kaikki asuntolainaan ja –kauppaan liittyvät työtehtävät tehtiin manuaalisesti käsityönä. Oli fyysiset asiakirjat, kopiokoneen jatkuva hurina, dokumenttien postitus ja kasvokkain tapahtuvat neuvottelut. Asiantuntijalla oli valtava vastuu hoitaa prosessin kaikki vaiheet alusta loppuun saakka aina neuvottelusta asuntokauppaan. Säännöllisesti piti myös saada kourallinen ihmisiä sovittamaan aikataulunsa yhteen ja saapumaan kaupantekotilaisuuteen saman pöydän ääreen – ja voitte uskoa, aikatauluja jouduttiin monesti ja moneen kertaan sovittelemaan. Lisäksi asuntokaupan jälkeisten dokumenttien parissa riitti selvitettävää ja postittamista.

Reilun parinkymmenen vuoden matka pankissa on ollut varsin mielenkiitoinen. Vallun kaltaiset uutterat robotit hoitavat nykyään jo suurimman osan asuntokaupan ensivaiheen tiedon siirrosta ja hyödyntämisestä, ja varsinainen asuntokauppa tehdään yhä useammin digitaalisesti. Automatiikan myötä laina-asiantuntijoille jää enemmän aikaa olennaiseen eli asiakkaan kohtaamiseen ja hänen taloudellisen mielenrauhansa turvaamiseen. Haluamme varmistaa, että asiakas saa neuvontaa ja oikeita taloudellisia ratkaisuja.

Dias eli digitaalinen asuntokauppa syntyi Suomessa muutamia vuosia sitten monen toimijan yhteistyönä. On ollut hienoa päästä mukaan suunnittelemaan täysin uudenlaista palvelua, jossa on kattavasti mukana eri asuntokaupan toimijat, kuten kodinostajat, pankki, kiinteistönvälittäjät ja rakennuttajat. Dias on ollut ennen kaikkea yhteinen ponnistus asiakkaan ja asunnonvälittäjän eteen, sillä se on mahdollistanut entistä digitaalisemman asuntolaina- ja kauppapolun ja helpottanut oman kodin hankintaa kaupantekopaikasta riippumattomaksi.

Koronakriisi ja sen aiheuttamat rajoitukset ovat nopeuttaneet asuntokaupan digitaalisuutta entisestään, sillä kodin hankinnan tai vaihtamisen tarve ei ole poistunut mutta fyysisiä kohtaamisia on pitänyt välttää. Digitaalisen asuntokaupan lukumäärä verrattuna aikaan ennen koronakriisiä on jopa seitsenkertaistunut. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että merkittävä osa asuntokaupoista tehdään jo digitaalisesti.

Koronakriisin myötä myös muut pankkipalvelut asuntokaupan ohella ovat edenneet nopeassa tahdissa digitaaliseksi. Kattavat pankkipalvelut kulkevat nykyään asiakkaan taskussa, ja tulevaisuudessa kaikki transaktiot voidaan automatisoida ja digitalisoida. Lopulta inhimillisen neuvonnan ja ihmisten välisen kohtaamisen tarve jää jäljelle. Tähän kohtaamiseen sekä asiakkaidemme neuvontaan me haluamme Danske Bankissa edelleen erityisesti panostaa – sen takia että mielestämme oikeus taloudelliseen mielenrauhaan kuuluu meille jokaiselle.

Sari Takala, henkilöasiakasliiketoiminnan lainoista vastaava johtaja, Danske Bank

Kirjoitus on osa kolumnisarjaa, jossa Finanssiala ry:n jäsenyhtiöt kertovat digitalisaatiosta finanssialalla.