
Huijauksia siellä, tietojenkalastelua täällä. Erilaiset tietojenkalasteluhuijaukset, jossa rikolliset ovat yrittäneet – joskus jopa onnistuneesti – päästä käsiksi suomalaisten pankkitileillä oleviin varoihin ovat taas kovasti pinnalla. Vaikka on hyvä, että erilaisista huijauksista puhutaan, jotta ihmiset osaavat jo ennakolta olla varovaisempia, on uutisointien kärki yleensä hieman metsässä. Huijausten juurisyyn ratkaisemisen sijaan enemmän ollaan kiinnostuneita syyllisistä: kenen vika tämä oli! Viimeisimpänä syyllisten joukkoon on nostettu pankkitunnukset, kun taas mobiilivarmenteen käyttöä on kiitelty takuuvarmana ratkaisuna.
Pankkitunnusten käyttö ei kuitenkaan ole ongelma, sillä oikein käytettynä ne ovat täysin turvallinen tapa tunnistautua. Suurin osa huijausrikoksista, sijoitushuijaukset euromääräisesti suurimpana, tehdään vieläpä niin, että uhri itse siirtää rahat rikollisille omilla pankkitunnuksillaan, jolloin tunnistautumistapa ei ole ongelman ydin.
Haaste piilee siinä, että ihmisille tuottaa vaikeuksia tunnistaa valesivusto oikeasta sivustosta tai huijaustekstiviesti asiallisesta tekstiviestistä. Tätä ei helpota se, että uusia huijauksia tulee jatkuvasti lisää sitä mukaa, kun ihmiset oppivat tunnistamaan vanhoja.
======
Huijarien karavaani kulkee parjaamisesta huolimatta.
Vain huolellisuudella sekä ajantasaisilla tiedoilla ja taidoilla
voidaan onnistuneesti laittaa kapuloita
huijareiden rattaisiin.
======
Huijarit harhauttavat hivenenkään varomattoman tunnistautujan väärälle sivustolle, jolloin voi epähuomiossa itse tulla antaneeksi rikollisille pääsyn omiin varoihinsa. Tämä ei ole pankkitunnusten vika, sillä näin käy myös mobiilivarmenteen kanssa, jos sillä tunnistaudutaan pankkipalveluihin.
On turha lietsoa pelkoa pankkitunnusten käytön turvattomuudesta tai asettaa kahta erilaista tunnistautumistapaa vastakkain. Pankkitunnukset ovat perinteinen ja huolellisesti käytettynä turvallinen tapa tunnistautua. Samoin mobiilivarmenne on toimiva tapa varmentaa henkilöllisyys, erityisesti niissä tilanteissa, joissa tunnistautuminen ei liity maksupalveluiden käyttöön.
On hyvä, että ihmisillä on vaihtoehtoja, joiden väliltä voi valita itselleen sopivimman ratkaisun. Oli valittu tunnistautumistapa mikä tahansa, yhteinen haaste on oppia sähköisen tunnistautumisen palveluihin tarvittavaa huolellisuutta ja turvatoimia. Vain huolellisuudella sekä ajantasaisilla tiedoilla ja taidoilla voidaan onnistuneesti estää huijareiden rikolliset suunnitelmat.
Jäikö kysyttävää?
|Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan
Janoatko lisää?
Tähän aiheeseen liittyviä uutisia ja kolumneja

Arno Ahosniemi vastaa Antti Kaikkoselle: Digihuijauksia ei voi hoitaa vain avaamalla pankin piikki – somealustat velvoitettava mukaan

Jopa 15-vuotiaita värvätty rahamuuleiksi – Pankkitilin luovuttaminen rikollisten käyttöön voi johtaa raskaisiin rikossyytteisiin ja jopa väkivallan uhkaan

Ahosniemi: Fivan huoli sijoitus- ja muiden huijausten kasvusta aiheellinen – Tarkista aina houkuttelevan sijoitustarjouksen tekijän taustat

Pankkitunnuksilla vain pankkiin – valitse huijareiden vuoksi tarkkaan, miten tunnistaudut verkossa
