FINE neuvoo, kuinka läheistä voi auttaa pankki- ja vakuutusasioinnissa digiaikana

Eläkeläinen Marja-Liisa Pärssinen sai OP Ryhmän Oona Yrtiltä apua verkkopankin käytössä FA:n maksamisen pilotissa maaliskuussa 2020.
  • FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta antaa vinkkejä, miten läheisen digiasiointia voi sujuvoittaa
  • Keinoja ovat muun muassa keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen
  • Finanssiasioiden digiopastuksessa auttaa FA:n yhdessä jäsentensä kanssa laatima digiopastuksen suosituspaketti

Sähköinen asiointi ja digipalvelut saattavat lisätä eriarvoistumista esimerkiksi ikäihmisten keskuudessa. Digitaaliset palvelut helpottavat monien elämää, mutta niille, joilla on vaikeuksia palvelujen käytössä, on tarjolla myös apua.

”Pankit ja vakuutusyhtiöt neuvovat asiakkaitaan digipalveluiden käytössä, mutta läheistenkin tuella on suuri merkitys. Tärkeää on innostaminen ja rohkaisu: palveluiden käyttö on nopeaa ja näppärää, kun sen sisäistää”, sanoo Finanssiala ry:n (FA) kehitysjohtaja Katja Repo.

FINE kokosi vinkkilistan miten läheisiään voi auttaa. Pienikin apu voi helpottaa arjen sujuvuutta suuresti.

  • Keskustele läheistesi kanssa asiointiin liittyvistä toiveista ja vaihtoehdoista ennakkoon, vaikka avuntarve asioiden hoitamisessa ei vielä olisikaan ajankohtaista.
  • Kannusta ja opeta läheistäsi laitteiden käyttöön ja asioiden hoitoon verkkopankissa tai mobiilisovelluksessa, joiden kautta asiointi on edullisempaa ja kerran opittuna yksinkertaisempaa ja nopeampaa kuin perinteinen asiointi. Jos on halukas ottamaan askeleen digimaailmaan, saa palveluiden käyttöön neuvontaa ja apua monilta eri tahoilta, myös pankeista.
  • Huomioi, että pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, eikä niitä saa luovuttaa toiselle, ei läheisellekään esimerkiksi laskujen maksua varten.
  • Jos laskujen maksussa on vaikeuksia, yksinkertaisin ratkaisu on antaa luotetulle läheiselle pankkitilin käyttöoikeudet. Kunhan osapuolten asiakkuudet ovat samassa pankissa, läheisen tiliä voi käyttää oman verkkopankin kautta. Tilin käyttöoikeussopimus tehdään aina pankin ohjeiden mukaan.
  • Laadi edunvalvontavaltakirja läheisellesi. Edunvalvontavaltakirjalla voi itse jo ennakkoon määritellä, kuka omia asioita hoitaa ja miten, sitten kun itse ei siihen enää kykene. Valtakirjan voi tehdä kuka tahansa 18 vuotta täyttänyt. Valtuutus vahvistetaan vasta, kun itse ei enää kykene asioitaan hoitamaan.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan

Vaikuttaminen

Katja Repo

Kehitysjohtaja