Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä

Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita.

Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa.

Finanssialan yritykset eli pankit ja vakuutusyhtiöt opastavat asiakkaitaan digiasioissa, mutta tukea voi kysyä myös esimerkiksi kuntien tai järjestöjen digineuvojilta.

Tuore suosituspaketti on tarkoitettu kaikille digineuvojille ohjenuoraksi finanssialan palveluiden opastamisessa.

Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.

Sähköinen asiointi helpottaa ja joustavoittaa pankki- ja vakuutusasioiden hoitoa suurimmalla osalla ihmisiä. Se voi kuitenkin myös lisätä eriarvoistumista esimerkiksi ikäihmisten keskuudessa. Ikäihmiset eivät ole myöskään yhtenäinen ryhmä, vaan elämäntilanteet, tarpeet ja sitä kautta myös tuen tarve finanssialan asioiden hoidossa ovat hyvin yksilöllisiä. Suositusten tarkoitus on lisätä yhteistä ymmärrystä niistä asioista, joita pankki- ja vakuutuspalveluiden sähköisen asioinnin opastuksessa on hyvä ottaa huomioon.

”Ohjeet ovat hyvin käytännöllisiä. Suosituksissa esimerkiksi muistutetaan, että asiakkaan on tehtävä itse tunnistautuminen palveluihin. Se, että opastaja tunnistautuisi asiakkaan puolesta vaikkapa verkkopankkiin, olisi laitonta. Ihan pienestäkin uudesta tai opitusta digitaidosta voi olla paljon hyötyä”, kertoo Finanssiala ry:n kehityspäällikkö Kristiina Siikala.

Suosituksissa korostetaan muutamia erityispiirteitä, joita erityisesti finanssialan digituessa tulisi ottaa huomioon. Finanssialan palveluissa on kyse asiakkaan taloudellisesta asemasta eli hyvin henkilökohtaisista asioista. Sekä Finanssiala ry:n asiantuntijat että digiopastajan ohjeet suosittelevatkin ohjaamaan asiakkaan matalalla kynnyksellä palveluntarjoajan omaan asiakaspalveluun.

”Ihan pienestäkin uudesta tai opitusta digitaidosta voi olla paljon hyötyä.”

KRISTIINA SIIKALA, kehityspäällikkö

”Asiakas kannattaa aina ohjata suoraan pankin tai vakuutusyhtiön pakeille, jos digineuvojalle tulee yhtään sellainen tunne, että asiakas ei ehkä itse ymmärrä toimenpiteen merkitystä tai hän on esimerkiksi saattanut joutua huijauksen kohteeksi”, muistuttaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Kaarlela ja Siikala esittelevät digiopastamisen ohjepakettia Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa tänään kello 9. Tilaisuudessa on puhumassa myös muun muassa kuntaministeri Sirpa Paatero.

Suositusten valmisteluun ja kommentointiin ovat osallistuneet Digi- ja väestötietovirasto, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE, Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys Enter, Helsingin kaupungin digiopastusta koordinoiva Kaapelin mediakeskus, sekä Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-verkosto.

Seuraa webinaaria 24.3. kello 9 alkaen

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat

Vaikuttaminen

Kristiina Siikala

Kehityspäälllikkö

Vastuullisuusasiat, jäsenidentiteetti sekä pankkitoiminnan, hyvinvoinnin rahoituksen ja digitalisaation viestintä, kriisiviestintä

Lainsäädäntö

Teija Kaarlela

Johtava asiantuntija

Maksuliikealueen lainsäädännöllinen edunvalvonta