Lausunto

Suurten konsernien vähimmäisverotus – määritellyn tuloksen tai tappion sekä huomioitavien verojen kohdentaminen eri konserniyksiköiden välillä eräissä erityistilanteissa

Ohjeluonnos on tarpeellinen ja selkeyttää hankalaa aihekokonaisuutta hyvin.

VH/8239/00.01.00/2024

Suurten konsernien vähimmäisverotus: määritellyn tuloksen ja tappion kohdentaminen

Ohjeluonnos on tarpeellinen ja selkeyttää hankalaa aihekokonaisuutta hyvin. Haluamme nostaa esille seuraavat huomiot.

1       Esimerkit

Ohjeluonnos sisältää lukuisia esimerkkejä, jotka selkeyttävät hyvin esitettävää asiaa. Niiden osalta haluamme tuoda esille seuraavia näkökohtia:

  • Esimerkkien osalta helpottaisi, jos ne olisi koottu yhteen exceliin tai vastaavaan tiedostoon. Lisäksi luettavuutta parantaisi, jos faktat esitettäisiin tekstin lisäksi esimerkiksi taulukkomuodossa. Tällöin luvut olisi myös mahdollista johtaa annetuista faktoista.

  • Ohjeluonnoksen peräkkäisissä esimerkeissä numeroita vaihdetaan usein, mikä vaikeuttaa niiden luettavuutta ja ”uuden” asian vaikutuksen huomaamista. Ohjeessa olisi hyvä vaihtaa esimerkkien välillä lukuja ainoastaan tilanteissa, joissa on tarvetta osoittaa jotain muuttuneen ja muuten pitää luvut/faktat samoina.

  • Esimerkeissä olisi lisäksi hyvä välttää sellaisia lukuja, jotka johtavat lukujen toistamiseen. Esimerkiksi esimerkki 13 käyttää lukua 100 euroa laskennallisena verokuluna, hyvitettävän veron määränä ja nettoperusteisena verokuluna.

  • Ohjeessa mainitaan määritellyn tulon laskennan ulkopuolelle jätettyjen erien osalta, että näihin liittyvät verot jätetään huomioimatta (esimerkin 12 jälkeinen kappale). Tästä olisi hyvä antaa käytännön esimerkki, mitä tarkoitetaan tällaisena tulona ja mahdollisesti jokin laskentaesimerkki.

  • Esimerkissä 25 kohdentamisavaimeksi saadaan nolla. Voisi miettiä, antaako esimerkki lisäarvoa, jos kohdentamisavain on nolla.

  • 15 %:n verokantaa voisi välttää esimerkeissä.

  • Läpivirtaavien yksikköjen esimerkeissä symbolit – selkeyden vuoksi olisi hyvä tuoda esille, mitä kullakin symbolilla tarkoitetaan.

2       Muita huomioita

Luvussa 2.5.3 mainitaan laskennallisten verojen kohdentamisen viisivuotisvalinnasta. Toivoisimme ohjeessa otettavan kantaa, onko tämä Verohallinnon näkemys lainsäädännön tulkinnasta.

Termistön voisi nostaa omaksi alaluvukseen ja määritellä käytettävät termit. Lisäksi jos termistöä käytetään osana lausetta, olisi hyvä eriyttää termit esim. fontilla, jotta on selvää, mikä osa on termiä ja mikä on normaali lauseenosa.

FINANSSIALA RY

Hannu Ijäs

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan