Pankit tehostivat torjuntaa – huijaukset vähenivät alkuvuodesta

Erilaiset huijaukset ovat kevään korvalla yllättäen vähentyneet, pankeista kerrotaan. Vähentymisestä huolimatta huijauskokonaisuuksia on paljastunut muutamia, mutta kaiken kaikkiaan tietojenkalasteluviestit, huijaussähköpostit ynnä muut, joilla rikolliset yrittävät esimerkiksi onkia tietoonsa verkkopankkitunnuksia, ovat vähentyneet.

Yksi syy vähentyneisiin huijausyrityksiin on pankkien aktiiviset toimet, joilla on onnistuttu haittaamaan verkkorikollisten toimintaa huomattavasti. Pankit ovat lisänneet henkilökuntaa etsimään kalastelusivuja, joista sitten ilmoitetaan poliisille, joka sulkee ne. Yksikin rosvojoukko oli perustanut sata erilaista huijaussivua, jotka oli tehty muistuttamaan esimerkiksi pankin tai verkkokaupan maksusivua. Kaikki sivut saatiin roistojen harmiksi ajettua nopeasti alas.

”Rosvoille on turhauttavaa, kun koko ajan täytyy olla koodaamassa uusia huijaussivuja. Moni alkaa miettiä, pitäisikö keksiä jotain muuta”, sanoo Finanssiala ry:n petos- ja rikostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm.

Katso video – tai älä sittenkään

Huijausyritykset ja -kampanjat eivät ole suinkaan loppuneet, vaikka määrä onkin ainakin väliaikaisesti laskussa. Saxholm kertoo tapauksesta, jossa mobiilioperaattorin erittäin taidokkaasti väärennetyllä tunnistautumissivulla kalasteltiin ihmisten tunnistustietoja. Varastetuilla tiedoilla ehdittiin vain kahdessa päivässä ottaa pikavippejä 120 000 euron edestä. Myös esimerkiksi rakkaus- ja sijoitushuijauksista koituu edelleen kuukausittain tuhansien eurojen tappioita.

Saxholm kertoo myös Facebook-huijauksesta, jossa houkutellaan ihmisiä klikkaamaan auki video. Kun linkin avaa, selaimeen asentuu jokin lisäosa, jonka avulla on ilmeisesti päästy murtautumaan verkkopankkiin.

”On vielä hämärän peitossa, miten haittaohjelma tarkalleen toimii. Linkin avanneet ovat huomanneet verkkopankissaan tuntemattomia, vahvistamista odottavia maksuja. Ilmeisesti huijareiden toiveissa oli, että huolimaton käyttäjä vahvistaisi massana kaikki saapuneet maksut katsomatta tarkemmin, mitä ne oikeastaan ovat”, Saxholm kertoo.

Pidä tunnusluvut omana tietonasi

  • Pankki tai viranomainen ei ikinä kysy verkkopankkitunnuksia tai maksukortin tunnuslukua.
  • Viranomaiset eivät myöskään tee kotikäyntejä koronaviruksen takia eivätkä ohjelmistoyritykset lähesty käyttäjiä tukiasioissa ja pyydä saada ottaa etäyhteyttä tietokoneeseen.
  • Jos tarjous – esimerkiksi puhelimessa esitelty sijoituskohde – vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se tuskin on totta.