Verkkopankin käyttö siirtyy mobiiliin

Mobiilipalvelujen käytön yleistyminen muuttaa myös verkkopankin käyttötapoja. Jo puolet suomalaisista käyttää verkkopankkia joko pääasiallisesti tai toissijaisesti jollain mobiililaitteella. Kaksi vuotta aiemmin näin teki joka kolmas. Tiedot käyvät ilmi Finanssiala ry:n (FA) teettämästä Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat tutkimuksesta.

​Mobiiliverkkopankkia käyttävät erityisesti 18 – 44 –vuotiaat, joista jo noin 70 prosenttia asioi verkkopankissa matkapuhelimella tai tablet-laitteella. Mobiililaitteita ja tietokonetta käytetään myös paljon ristiin.

Verkkopankkia käyttää lähes jokainen suomalainen. Vastaajista 90 prosenttia kertoi maksavansa laskut tavallisimmin verkkopankissa. Vain prosentti vastaajista maksaa laskut tavallisimmin joko pankin tiskillä tai laskunmaksuautomaatilla.

Myös e-laskun käyttö on lisääntynyt viime vuosina. Verkkopankissa asioivista vastaajista 75 prosenttia saa tällä hetkellä e-laskuja suoraan verkkopankkiinsa. Innokkaimpia e-laskun käyttäjiä ovat 18 – 44 –vuotiaat.

Lähes kaikilla yli 18-vuotiailla suomalaisilla on käytössään jokin pankin myöntämä maksukortti. Sitä nuoremmistakin maksukortti on 88 prosentilla. Käteisellä ostoksensa maksaa tavallisimmin enää 18 prosenttia vastaajista. Keskimääräistä useammin käteistä käyttävät yli 55-vuotiaat sekä alle 18-vuotiaat.

Lähimaksu alkaa olla maksukorteissa jo perusominaisuus, jota suomalaiset myös käyttävät enenevässä määrin. Tutkimuksen mukaan lähimaksuominaisuus oli 64 prosentissa maksukorteista ja sitä käytti yli 80 prosenttia niistä, joilla se oli. Nuoremmissa ikäryhmissä käyttö oli muita yleisempää.

Tutkimuksessa kolme neljäsosaa suomalaisista kertoi tehneensä ostoksia internetissä. Verkkokaupoissa tehdyt ostokset maksetaan tavallisimmin tilisiirtona verkkopankkitunnuksia käyttäen. Luottokorttia käyttää verkko-ostosten tekemiseen yleisimmin reilu viidennes vastaajista.

Pankkipalvelua halutaan myös viikonloppuisin

Suurin osa vastaajista (76 %) haluaa edelleen saada pankkipalveluja pankin konttorissa. Kolmannes puolestaan toivoo pankkipalveluita kauppakeskukseen tai omaan kotiin. Henkilökohtaista neuvontapalvelua kaivataan erityisesti säästämiseen, sijoittamiseen, lainoihin ja vakuutuksiin liittyvissä asioissa.

Yli 90 prosenttia henkilökohtaista pankkipalvelua haluavista tahtoo saada sitä arkisin, 27 prosenttia lauantaisin ja 14 prosenttia sunnuntaisin. Viikonloppuisin tarjottavista palveluista ovat kiinnostuneita erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat sekä perheelliset. Yli 65-vuotiaita viikonloppupalvelut eivät juuri kiinnosta.

Arkisin henkilökohtaista pankkipalvelua haluttaisiin saada erityisesti klo 16 – 18. Myös perinteinen palveluaika kello 10 – 16 on suosittua. Jonkin verran palvelua haluttaisiin myös klo 18 – 20. Etenkin työssäkäyvät ja perheelliset sekä pääkaupunkiseudulla asuvat haluaisivat saada palvelua arkisin klo 16 jälkeen.

Lauantaisin toivotuin palveluaika on kello 10 – 16 ja sunnuntaisin kello 12 – 16.

FA:n tilaaman tutkimuksen toteutti IROResearch Oy. Tutkimukseen haastateltiin helmi-maaliskuussa 2017 2 500 mannersuomalaista 15 – 79 –vuotiasta henkilöä. Maksutapojen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kotitalouksien säästämistä ja luotonkäyttöä. Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat – tutkimus on seurantatutkimus, joka toteutetaan 1 – 2 vuoden välein.

Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat tutkimusraportti
Säästäminen, luotonkäyttö ja maksutavat presentaatio

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat