Pankin turvatili on huijaus, joka pulpahtaa pinnalle aika ajoin

Kolumnistin kuva

Kesällä ja syksyllä ovat yleistyneet tapaukset, joissa rikolliset uskottelevat uhrinsa olevan huijauksen tai kyberhyökkäyksen kohteena: Tilanne on vakava, mutta rahat voidaan vielä pelastaa siirtämällä ne turvaan. Asiakkaan on itse tehtävä siirto omilla tunnuksillaan. Joka käänteessä korostetaan kiirettä ja rahojen menettämisen uhkaa.

Minkäänlaista pankin turvatiliä ei ole olemassa. Ei ole koskaan ollutkaan.

Jos pankilla olisi jostain syystä tarve turvata asiakkaan rahoja, siihen on kyllä keinot. Asiakkaan tunnuksia ei tarvita missään vaiheessa: eihän esimerkiksi perinnönjaossakaan asiakkaita velvoiteta siirtelemään rahoja kuolinpesän tililtä osakkaille, vaan tilisiirrot hoitaa pankki.

======
Minkäänlaista pankin turvatiliä ei ole olemassa. Ei ole koskaan ollutkaan.
======

Kiireessä asiaa ei välttämättä ehdi ajatella selkeästi. Jos yhteydenottaja pyytää pankkitunnuksia tai tarinoi jostain turvatilistä, kyseessä on huijari. Rikolliset osaavat olla todella uskottavia ja luoda tehokkaasti kiireen tuntua.

Jos tunnuksensa menee epähuomiossa luovuttamaan rikollisille, tulee välittömästi ottaa yhteys omaan pankkiin ja sitten poliisiin. Nimenomaan tässä järjestyksessä, sillä nopealla toiminnalla pankilla voi olla vielä mahdollisuus pysäyttää huijareille menossa olevat rahat.

Rikolliset muuttavat toimintatapojaan nopeasti ja usein, mikä vaikeuttaa varautumista entisestään. Jos joku esiintyy puhelimessa poliisin tai pankin edustajana, tulee pitää pää kylmänä: poliisi tai pankki ei kysy verkkopankkitunnuksia – huijari kysyy.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan