Lausunto

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien ja asetusten muuttamiseksi pienten midcap-yritysten sääntelytaakan vähentämiseksi

Finanssiala ry kannattaa komission tavoitteita sääntelyn yksinkertaistamiseksi ja hallinnollisen taakan vähentämiseksi

FA suhtautuu myönteisesti tietosuoja-asetukseen kohdennettuihin muutosehdotuksiin.

Niiden osalta FA haluaa nostaa esiin, ettei komission esityksen mukainen vaikutus artiklan 30 osalta välttämättä ole sellainen kuin komissio on tavoitellut. Käytännössä suurempien yhtiöiden on tosiasiallisesti valutettava käsittelijöinä ja alikäsittelijöinä toimiville pk- ja midcap-yrityksille raportointivelvoitteensa eikä edellä kuvattujen yhtiöiden raportointitaakka täten tule juurikaan todennäköisesti kevenemään.

Artikla 40 osalta FA näkemyksen mukaan käytännesääntöjen valvontaa koskeva käytännön ongelma tulee ratkaista ensisijaisesti. Finanssiala on harkinnut tietosuoja-asetuksen artikla 40 mukaisten käytännesääntöjen käyttöönottoa toimialalle, mutta toimivaa valvontamallia ei ole olemassa.

Valvontaelimen ongelma on EU:n laajuinen ja käytännesääntöjä on asetuksen voimaantulon jälkeen otettu käyttöön EU:n jäsenvaltioissa vain kourallinen.

FA:n näkemyksen mukaan tietosuoja-asetusta tulee tarkastella nyt ehdotettua laajemmin, jotta sitä koskevat käytännön soveltamisongelmat ja raportointitaakka saataisiin kevennettyä tehokkaammin.

U30/2025 vp

Finanssiala ry kannattaa komission tavoitteita sääntelyn yksinkertaistamiseksi ja hallinnollisen taakan vähentämiseksi

Finanssiala ry (FA) kiittää mahdollisuudesta kommentoida U-kirjelmää. Finanssiala ry kannattaa komission tavoitteita sääntelyn yksinkertaistamiseksi ja hallinnollisen taakan vähentämiseksi. FA tukee edelleen EU:n tavoitteita paremmasta ja vähäisemmästä EU-sääntelytaakasta, joka etenkin finanssialalla on merkittävä. FA:n katsoo, että yksinkertaistamistavoitteiden osalta tulee olla nykyistä kunnianhimoisempia EU:n kilpailukyvyn tukemiseksi. FA tukee myös EU:n ja valtioneuvoston kantaa vähentää etenkin pk-yrityksiin kohdistettua sääntelytaakkaa ja raportointivelvollisuuksia.

FA suhtautuu myönteisesti tietosuoja-asetukseen kohdennettuihin muutosehdotuksiin. Niiden osalta FA haluaa nostaa esiin, ettei komission esityksen mukainen vaikutus artiklan 30 osalta välttämättä ole sellainen kuin komissio on tavoitellut. Henkilötietojen käsittelyn osalta ei ole epätavallista, että suuremmat yritykset käyttävät käsittelijöinä tai alikäsittelijöinä pk-yrityksiä tai midcap-yrityksen määritelmän alaan kuuluvia yrityksiä. Tällöin suurempien yritysten on tosiasiallisesti valutettava raportointivelvoitteensa pienemmille yrityksille, eikä pk-yritysten ja/tai midcap-yritysten tosiasiallinen raportointitaakka tule vähenemään esityksen myötä. Nyt kyseessä oleva tietosuoja-asetuksen 30 artiklan mukainen raportointivelvoite on myös nähty FA:n jäsenistön näkökulmasta hyödyllisenä sisäisenä työkaluna eikä kyseistä artiklaa ole tunnistettu osaksi olennaisia tietosuoja-asetuksen mukaisia käytännön haasteita.

Artiklan 40 osalta FA näkemyksen mukaan käytännesääntöjen valvontaa koskeva käytännön ongelma (valvovan tahon ja täten käytännesääntöjen hyödyntämisen puute käytännössä) tulee ratkaista ensisijaisesti. Finanssiala on harkinnut tietosuoja-asetuksen artikla 40 mukaisten käytännesääntöjen käyttöönottoa toimialalle, mutta toimivaa valvontamallia ei ole olemassa. Valvontaelimen ongelma on EU:n laajuinen ja käytännesääntöjä on asetuksen voimaantulon jälkeen otettu käyttöön EU:n jäsenvaltioissa vain kourallinen. FA:n näkemyksen mukaan tietosuoja-asetusta tulee tarkastella nyt ehdotettua laajemmin, jotta sitä koskevat käytännön soveltamisongelmat ja raportointitaakka saataisiin kevennettyä tehokkaammin.

FINANSSIALA RY

Hannu Ijäs

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan