Fiva selvitti finanssiyhtiöiden tekoälyn käyttöä – kohteina rikostorjunta ja datan perkaaminen

Kuvituskuva
Tekoäly on tervetullut apuri myös finanssialalle, sillä tekoälyn vastuullinen käyttö tehostaa niin asiakaspalvelua kuin esimerkiksi huijausten torjuntaa merkittävästi. Kuva: Shutterstock
  • Kaikki suuret ja keskikokoiset finanssialan yritykset käyttävät tekoälyratkaisuja tai suunnittelevat käytön aloittamista seuraavan kahden vuoden aikana, selviää Finanssivalvonnan (Fiva) raportista.
  • Tekoälypohjaiset chatbotit ja virtuaaliavustajat mahdollistavat nopean ja tehokkaan asiakasvuorovaikutuksen.
  • Tekoälyn hyödyntäminen asiakasdatan analysoinnissa auttaa ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja käyttäytymistä tarkemmin, mikä mahdollistaa räätälöidympiä palveluita ja parantaa asiakastyytyväisyyttä.
  • Tekoälyä käytetään finanssialalla myös talousrikollisuuden torjuntaan –esimerkiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen, kansainvälisten pakotesäädösten valvomiseen sekä petosten havaitsemiseen ja ehkäisemiseen.
  • Tekoälyn hyödyntämistä ohjaavat eettiset säännöt, strategiat ja käyttösäännöt ovat finanssialalla jo laajasti käytössä, ja tekoälyjärjestelmien käyttöä rajaavat myös viranomaisvalvonta ja EU-sääntely. Fivalle on varmistettava riittävät resurssit valvontatehtäviensä hoitamiseen.

Fivan kyselyyn vastasi 83 finanssisektorin toimijaa. Mukana oli 22 vakuutusyhtiötä, 10 suomalaista pankkia ja 20 Suomessa toimivaa ulkomaisten pankkien sivuliikettä, 11 pääomamarkkinoilla toimivaa yhtiötä (sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt sekä pörssi ja arvopaperikeskus), seitsemän maksupalveluntarjoajaa sekä 13 kuluttajaluotonmyöntäjää. Kysely toteutettiin helmikuussa 2025.

Finanssivalvonta (Fiva) kartoitti kesällä 2025 julkaistussa raportissaan finanssialan yritysten tekoälyn käyttöä. Tekoäly ei ole finanssialalle uusi tuttavuus, vaan sitä on hyödynnetty erilaisten taustaprosessien sujuvoittamiseen jo pitkään. Nopea teknologinen kehitys on lisännyt tekoälyn hyödyntämisen tapoja entisestään.

”Raportti on tärkeä toimialalle, sillä myös Fiva valvoo tekoälyjärjestelmien käyttöä. Selvitys tarjoaa hyödyllisen yleiskatsauksen tekoälyn käytöstä finanssialalla”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) juristi Tuulia Karvinen.

Raportin perusteella tekoälyn tyypillisiä käyttötapoja alalla ovat muun muassa käännökset, tiedon etsiminen ja yhteenvetojen tekeminen, tekstisisällön luominen, ohjelmointi ja järjestelmäkehitys. Tekoälyllä sujuvoitetaan sisäisiä prosesseja, mutta sitä hyödynnetään merkittävissä määrin myös asiakaskokemusten parantamiseen. Tekoälyn mahdollistamat chatbotit ja virtuaaliavustajat tekevät asioinnista sujuvampaa, sillä automatisoitu asiakaspalvelu vie asiakkaan asiaa eteenpäin kellonaikaan katsomatta.

Myös asiakasdatan analysointi on tekoälyn keskeinen käyttötarkoitus. Tekoäly auttaa ymmärtämään asiakkaiden tarpeita entistä hienosyisemmin, mikä tekee mahdolliseksi yksilöllisempien palvelujen tarjoamisen asiakkaille. Tekoälyn hyödyntäminen analyysityökaluna parantaa siten asiakastyytyväisyyttä.

Tekoälyä hyödynnetään finanssialalla myös talousrikollisuuden torjunnassa, kuten rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä, kansainvälisten pakotesäädösten valvonnassa sekä petosten havaitsemisessa ja ehkäisemisessä.

Fivalle vahvemmat valmiudet tekoälyn käytön valvontaan

Tekoälyn käyttöön liittyy velvoitteita ja valvontaa, jotka varmistavat teknologian vastuullisen ja turvallisen käytön. Fivan kyselyn mukaan tekoälyn hyödyntämistä rajaavia sääntöjä on otettu laajasti käyttöön finanssialalla: vastaajista 82 prosenttia ilmoitti, että heillä on tekoälyn hyödyntämistä ohjaavat käyttösäännöt. Lisäksi 51 prosenttia on laatinut tekoälystrategian, joka linjaa tekoälyn roolia ja tavoitteita organisaatiossa.

”Fivan raportti osoittaa, että finanssiala suhtautuu vastuullisesti tekoälyyn ja on oma-aloitteisesti hahmotellut sääntöjä sen hyödyntämiseen. Tuore teknologiasääntely tulee toivon mukaan tarjoamaan selkeämmät ja järkevästi toimivat raamit tekoälyjärjestelmien käytölle ja jatkokehittämiselle”, Karvinen vetoaa.

Finanssivalvonta seuraa tekoälyn käyttöä osana yleistä valvontatyötään. Fivan tehtävänä on varmistaa, että tekoälyä käytetään sääntöjen mukaisesti ja että toimijat ovat tietoisia vastuistaan. Karvisella on viesti Fivan resursseista ja budjetista päättäville.

”Fivan on saatava riittävät resurssit ja osaaminen teknologiasääntelyn toimivaan valvontaan”, Karvinen painottaa.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan