Kuun vaihteessa moni pankkiasiakas saa eläkkeensä tai erilaisia tukia, ja toisaalta moni maksu tai lasku erääntyy. Pankit vetoavat asiakkaisiinsa, että pankkiasiat hoidettaisiin mahdollisuuksien mukaan kotoa, jotta koronavirus ei leviäisi muihin asiakkaisiin tai pankin henkilökuntaan. Moni pankki palvelee asiakkaitaan konttorissa vain ajanvarauksella.
Pankit pyytävät ihmisiä varmistamaan, että heidän erityisesti iäkkäät läheisensä pystyvät hoitamaan maksunsa ja nostamaan käteistä ilman konttorissa käyntiä. Myös pankit tarjoavat erityistä apua ja neuvontaa tukea tarvitseville.
”Jos vain mahdollista, nyt on tärkeää neuvoa ikääntyneitä läheisiä digitaalisessa pankkiasioinnissa. Tietenkin fyysisten kontaktien rajoitukset huomioiden”, sanoo Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.
Käteistä voi nostaa maksukortilla automaattien lisäksi monista kaupoista, ja laskut voi maksaa e-laskulla tai siirtää kuluttomaan suoramaksuun tai käyttää maksukuorta. Esimerkiksi pankkitunnukset voi useimmissa tapauksissa uusia tai aktivoida olemalla yhteydessä pankkiin. Konttoriin ei tässäkään tapauksessa ole välttämättä tarvetta lähteä.
”Moni periaatteessa ihmiskontaktia vaativan asia hoituu myös helposti ja turvallisesti ilman konttorissa käyntiä. Ennen konttoriin lähtöä kannattaa selvittää pankin verkkosivuilta tai soittamalla, voisiko asian hoitaa myös sähköisesti”, Yli-Huttula vinkkaa.
Monet pankit ovat lisänneet väkeä puhelin- ja chat-asiakaspalveluihinsa. Väenlisäyksestä huolimatta pankit toivovat asiakkailta kärsivällisyyttä, sillä palvelukanavat saattavat ruuhkautua.
Esimerkiksi Nordea kertoo, että sen asiakaspalveluun on koronakriisin puhjettua tullut jopa 60 prosenttia normaalia enemmän yhteydenottoja. Samaan aikaan konttoreissa käynti on vähentynyt.
”Muun muassa viime päivinä paljon kysymyksiä herättänyttä asuntolainan lyhennysvapaata pystyy hakemaan oman pankin verkkosivuilta ilman, että tarvitsee käydä konttorissa tai jonottaa puhelinpalveluun”, Yli-Huttula sanoo.