Korona-aika lisäsi sähköisten pankkipalvelujen käyttöä jopa kymmenillä prosenteilla

Koronapandemian myötä pankkien digitaalisten kanavien käyttö on lisääntynyt. Vastaavasti asiointi konttoreissa on vähentynyt huomattavasti – osin toki siksi, että pankit sulkivat korona-aikana konttoreita ja palvelivat usein vain ajanvarauksella. Suomalaiset myös suhtautuvat digiasiointiin aiempaa positiivisemmin.

Danske Bankista kerrotaan, että etätapaamisten osuus on lisääntynyt tänä vuonna sijoituspuolella 33 prosenttia ja laina-asioinnissa 23 prosenttia. OP Ryhmän mukaan mobiilipankkiin kirjautumisten määrä kasvoi viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna yksityisasiakkailla yli 35 prosenttia ja yritysasiakkailla 57 prosenttia. OP Ryhmän mukaan konttoreissa asiointi on laskenut myös vanhimmissa ikäryhmissä aina 95-vuotiaisiin asti. Nordea uutisoi kesäkuussa, että henkilöasiakkaiden verkkotapaamiset olivat lisääntyneet helmikuusta 70 prosentilla.

Nordean tekemän tutkimuksen mukaan pankkien digitaalinen muutos koetaan aikaisempia vuosia myönteisemmäksi. 62 prosenttia asiakkaista vastasi voivansa ajatella hoitavansa kaikki pankkiasiat digitaalisesti. Vuonna 2019 tätä mieltä oli 54 prosenttia. 40 prosenttia asiakkaista myös kokee, että digitaalinen tapaaminen voi korvata fyysisen tapaamisen. Vuonna 2019 tätä mieltä oli vain 28 prosenttia vastaajista.

Lähimaksu jyrää

Pankkien korttidata kertoo kuluttajien asioinnin muuttuneen koronapandemian myötä. Korttimaksujen määrä väheni pandemian rantautuessa Suomeen, mutta on sittemmin tästä toipunut.

Koronapandemian aikana suomalaiset ovat siirtyneet lähimaksamiseen. Pian rikotaan 70 prosentin raja lähimaksujen osuudessa korttimaksuista. Suomen Pankki uutisoi heinäkuussa, että lähimaksu on suomalaisten suosituin maksutapa kaupan kassalla. Maksukortin lähimaksuominaisuuden käyttö kasvoi viime vuonna 45 prosenttia edellisvuodesta.

Käteisellä on maksettu aikaisempaa vähemmän. Vaikka käteisen käyttö on vähentynyt, sen saatavuus on säilynyt hyvänä.

Moni kuluttaja on rohkaistunut kokeilemaan mobiilimaksamista tai lisännyt sen käyttöä. Korttimaksujen ja mobiiliasioinnin etuja ovat maksamisen helppous ja turvallisuus verrattuna käteisen käyttöön.

Harvennetut kaupassakäynnit ja esimerkiksi remontoinnin suosio ovat nostaneet keskiostoksia. Matkailun osuus on vähentynyt, ruokaan, päivittäistavaroihin, viihteeseen, elektroniikkaan, vaatteisiin, sisustustavaroihin ja erikoistavaroihin kulutetaan enemmän.

Asiointi verkossa on kasvanut. Suomalaiset ovat perinteisesti suosineet verkkokaupassa tilisiirtoja korttimaksujen sijaan. Aika näyttää minkälaiseksi maksaminen vuonna 2020 muotoutuu, vielä viimeinen neljännes tästä vuodesta on edessä. Korona-aikaa on reilu puoli vuotta takana ja tilanteen pitkittyessä asiointi ja maksaminen muuttuvat edelleen.

Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä nopeastikin digitaalisten palveluiden käyttöön. Siitä kertoo myös koronavilkun vauhdikas käyttöönotto. Ensimmäisen vuorokauden aikana vilkkua ladattiin miljoona kertaa ja 30 % suomalaisista oli ladannut sovelluksen käyttöönsä kuuden ensimmäisen vuorokauden aikana.

”Useat rohkaistuivat kokeilemaan mobiilimaksua, ja osa siirtyi pääsääntöisesti mobiilimaksujen käyttäjäksi. Verkkokaupassa kävi samoin. Moni teki ensi kertaa tuttavuutta verkko-ostamisen kanssa, ja osa lisäsi asiointiaan verkossa entisestään”, kertoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Kirsi Klepp.

Käteismaksamisen muutoksista ei ole vielä tilastoja viime kesältä, mutta Klepp arvioi, että tämän vuoden tilastoissa näkyy merkittävä käteisen käytön väheneminen koronapandemian vuoksi. Kaupoissa on pandemian aikana käteisen sijaan toivottu maksettavan korteilla ja lähimaksulla.

Vaikka käteisen käyttö on vähentynyt, kanavat käteisen hankkimiseksi ovat monipuolistuneet. Pankkikonttorien ja automaattien lisäksi käteistä on mahdollista nostaa tuhansista kauppojen toimipisteistä ja R-kioskeista eri puolilta Suomea. Valtaosalla pankeista on sopimus käteisen nostopalvelusta kauppaketjun tai -ketjujen tai asiamiespisteiden kanssa. Osa pankeista voi lähettää rahaa myös postitse asiakkailleen.

”Käteisellä voi edelleen maksaa, mutta digitaalisten maksutapojen käyttö lisääntyy niiden vaivattomuuden vuoksi”, Klepp toteaa.