Maksaminen siirtyy taskuun

​Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu ja sen myötä myös maksaminen. Kiireen ja tehokkuuden kulttuurissa korostuvat elämänhallinta sekä maksamispalvelujen helppokäyttöisyys. Taustalla vaikuttaa myös siirtyminen kansallisista maksujärjestelmistä yleiseurooppalaisiin järjestelmiin.

Maksaminen on osa arkista asiointia ja kaupankäyntiä. Siksi sen on oltava aina mahdollisimman tehokasta ja edullista sekä samalla turvallista ja helppoa.

”Ei ole tiettyä oikeaa tapaa maksaa. Teknologia avaa paljon uusia mahdollisuuksia, joista osa ottaa tuulta alleen, osa ei. Tulevaisuudessa matkapuhelin on se väline, joka kätevimmin tarjoaa vaihtoehtoja erilaisten maksujen suorittamiseen. Kännykällä voi tulevaisuudessa maksaa helposti vaikkapa torilta ostamansa perunat”, kertoo Finanssialan Keskusliiton kuluttajatoimittajatilaisuudessa puhunut kehityspäällikkö Hanna Äijälä OP-Pohjolasta.

Suomalaiset ovat jo nyt aktiivista verkko- ja mobiilikansaa. Jo 81 prosenttia suomalaisista maksaa laskunsa tavallisimmin verkkopankissa. Seniorit käyttävät sähköisiä palveluita siinä missä nuoremmatkin. Finanssialan Keskusliiton tutkimuksen mukaan jo yli 45 prosenttia yli 65-vuotiaista maksaa laskunsa tavallisimmin verkossa. Myös e-laskupalveluiden käyttö kasvaa suhteessa nopeimmin yli 65-vuotiaiden ikäryhmässä.

Myös verkkokaupankäynti kasvaa nopeasti ja siirtyy yhä enemmän mobiililaitteisiin. Verkkokaupan vuosikasvu on noin 11 prosenttia. Lähes 60 prosenttia suomalaista kertoo ostaneensa tavaroita tai palveluita internetistä. Seuraava suuri askel on kivijalkakaupan siirtyminen verkkoon ja puhelimeen.

”Tulevaisuudessa arkisia pankkiasioita tullaan hoitamaan entistä kätevämmin matkapuhelimella. Maksamisen vuoksi ei tarvitse asioida edes verkkopankissa sillä sähköisen laskutuksen myötä maksaminen automatisoituu ja laskuja voi hyväksyä älypuhelimella. Maksaminen kaikkinensa siirtyy taskuun”, toteaa Hanna Äijälä.