Ministeri Sirpa Paatero: Digitaitojen oppiminen on koko elämän mittainen prosessi

Digimaailmaan tarvitaan tukea. Huijarit vaanivat varomatonta käyttäjää, ja kaikilla ei ole tarvittavia valmiuksia digitaalisten palveluiden käyttöön.

Finanssiala ry (FA) on yhdessä jäsentensä kanssa julkaissut suositukset digiopastamiseen.

Paketti on tarkoitettu kaikille digineuvojille ohjenuoraksi finanssialan palveluiden opastamisessa.

Sähköinen asiointi helpottaa ja joustavoittaa pankki- ja vakuutusasioiden hoitoa suurella osalla ihmisiä. Digiasioinnin opastamisen suosituspaketti esiteltiin FA:n pyöreän pöydän webinaarissa 24. maaliskuuta. Webinaarin tallenne löytyy uutisen lopusta.

Kuntaministeri Sirpa Paatero muistuttaa, että digitaitojen kehittämistä eivät kaipaa ainoastaan erityisryhmät. Digituen tarpeen ovat huomanneet myös monet yrittäjät.

”Monet pienyrittäjät ovat oman alansa ammattilaisia – eivät välttämättä verkkonörttejä. Miten hoitaa laskutukset, tilitykset veroasiat ja niin edelleen? Kansalaisten lisäksi myös yritykset tarvitsevat tukea digiasioissa.”

Digitaitojen oppiminen on koko eliniän mittainen prosessi. Paatero muistuttaa, että lasten ja nuorten tietotekninen ylivertaisuus on osittain myytti. Pitää myös huomioida, miten kouluissa opetetaan digitaitoja.

”Nuoret osaavat kyllä mennä nettiin ja pelata pelejä, mutta osaavatko he käyttää välttämättömiä palveluita? Entä työelämän ulkopuolella olevat, ei voi olettaa, että taidot ovat hallussa työttömyyden jälkeen – myös sille puolelle tarvitaan koulutusta tuomaan valmiuksia työelämään.”

Paatero puhui Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa 24. maaliskuuta. Webinaarissa julkistettiin Finanssiala ry:n yhdessä jäsentensä kanssa laatimat digiopastamisen suositukset.

”Miten hoitaa laskutukset, tilitykset veroasiat ja niin edelleen? Kansalaistuen lisäksi myös yritykset tarvitsevat tukea digiasioissa.”

SIRPA PAATERO, kuntaministeri

Digiopastamisen suositukset tukevat juuri näitä ministerin mainitsemia valmiuksia ja digitaitojen elinikäistä oppimista. Suositukset finanssialan digiopastamisen käytännöistä on tarkoitettu kaikille digiopastajille avuksi finanssialan palveluiden neuvonnassa.

Pankit ja vakuutusyhtiöt opastavat asiakkaitaan monessa kanavassa. Yleisimmin käytetyt palvelut ovat puhelinneuvonta, chat-kanavat ja verkkosivut. Finanssialan omien työntekijöiden antaman neuvonnan lisäksi ala tekee yhteistyötä muiden digiopastusta antavien tahojen kanssa.

Millaista tukea tarvitaan?

Millaista digitukea asiakkaat sitten finanssiyrityksiltä haluavat? Webinaarin paneelin osallistujien mukaan hyvin perusasioita.

”Miten asiakkaat pääsevät liittymään tapaamisin, miten mobiilisovellus toimii? Usein asiakas soittaa hieman ennen sovittua tapaamista, että miten etätapaamiseen liitytään”, kertoo POP Pankin digikonttorin asiakasvastaava Anniina Ryhänen.

Vakuutusyhtiö Ifin asiakaspalvelupäällikkö Piia Kangasniemi kertoo samankaltaisista kokemuksista.

”Tulee kysymyksiä pankkitunnuksilla kirjautumisesta, miten palveluun pääsee, erilaisista toiminnallisuuksista ja niin edelleen. Useimmiten autamme asiakasta puhelimessa.”

Ryhänen kertoo, että aina ei ole välttämättä kyse suurista teknisistä rajoitteista, vaan ihan vain tuen tarpeesta ja uskon vahvistamisesta.

”Monesti riittää, että digineuvoja on läsnä ja tukena. Tällaisella henkilökohtaisella palvelulla luodaan digimaailmalle kasvot ja ääni.”

Katso tallenne webinaarista

Jäikö kysyttävää?

|

Aiheen asiantuntijat