OmaKanta-palvelun nimissä liikkeellä huijauksia – älä avaa tekstiviestillä tulevaa linkkiä

Kuva: Shutterstock
  • OmaKanta-palvelun nimissä on lähetetty tekstiviestejä, joiden linkit vievät huijaussivuille
  • Huijarit ovat saaneet ujutettua omia huijaussivujaan myös hakukonetuloksiin.
  • Pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä kirjautumaan palveluun tekstiviestillä tai sähköpostilla tulevan linkin kautta.
  • Verkkopankkiin tai viranomaisen sivuille pitää aina mennä suoraan osoitekentästä, ei hakukoneella

Suomalaispankit ovat törmänneet viime päivinä tapauksiin, joissa asiakkaat ovat saaneet OmaKanta-palvelun nimissä tekstiviestejä, joissa pyydetään kirjautumaan linkillä palveluun. Linkin avaaja päätyy kuitenkin huijareiden laatimalle aidonnäköiselle huijaussivulle. Myös hakukoneella OmaKantaa hakeneet ovat raportoineet päätyneensä samaiselle huijaussivuille.

Sivulla pyydetään tunnistautumaan pankkitunnuksilla, mutta kirjautuminen avaakin rikollisille tien uhrin pankkitilille.

”Huijauksen tarkka toimintatapa ei ole tiedossa. Joka tapauksessa nyt kannattaa olla todella valppaana, jos saa aidonnäköisiä tekstiviestejä viranomaisilta tai pankeilta. Nyrkkisääntönä: tekstiviestillä tulleen linkin kautta ei koskaan pidä kirjautua minnekään, vaan aina kyseisen palveluntarjoajan – pankin tai viranomaisen – omalta sivulta”, sanoo Finanssiala ry:n petos- ja rikostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm.

Huijarit ovat jo aiemmin saaneet ujutettua Googlen ja Bingin kaltaisiin hakukoneisiin omia mainoksiaan, jotka ponnahtavat kärkeen, jos pyrkii haun avulla verkkopankkiin. Nyt sama vaara vaanii myös viranomaispalveluiden etsijää.

”Älä siis kirjoita Googlen tai Bingin hakukenttään pankkisi tai hakemasi viranomaisen nimeä ja klikkaa hakutulosta. Näin saatat joutua huijaussivulle. Kun sen sijaan kirjoitat nettiselaimen ylälaidassa olevalle riville hakemasi osoitteen, pääset varmimmin oikeaan paikkaan.”

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan