Suomalaiset tyytyväisiä vakuutuksiinsa – hakemusten hylkäykset harvinaisia, 86 prosenttia koki korvauksen vastanneen sattunutta vahinkoa

Lukukuva
  • Kyselyn vastaajista 27 prosenttia on hakenut viimeisen vuoden aikana korvausta vakuutusyhtiöiltä.
  • Eniten vahinkoja on tapahtunut lapsiperheille, joista jopa 44 prosenttia on hakenut korvausta.
  • Vain viisi prosenttia hakemuksista hylättiin. Vastaajista 86 prosenttia koki korvauksen vastanneen sattunutta vahinkoa.
  • Useimmiten korvausta on haettu kotivakuutuksesta (30 prosenttia) ja autovakuutuksesta (22 prosenttia).
  • Tiedot käyvät ilmi Finanssiala ry:n Norstat Finland Oy:llä teettämästä kyselystä. Keväällä 2025 tehtyyn kyselyn vastasi noin tuhat 18–79-vuotiasta mannersuomalaista.

Vakuutuksista kuulee julkisuudessa harvoin kehuja, mutta käytännön kokemus ei kerro läheskään yhtä karua kieltä. Finanssiala ry:n (FA) teettämän tuoreen kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista on tyytyväisiä saamaansa vakuutuspalveluun ja korvaushakemusten hylkäysprosentti on matala.

Yli neljännes suomalaisista, 27 prosenttia, on hakenut vuoden sisällä korvausta vakuutuksesta. Vain viisi prosenttia hakemuksista hylättiin, joten valtaosa asiakkaista sai korvauksen. Saamaansa palveluun tyytyväisiä oli 85 prosenttia vastaajista. Erittäin hyvänä palvelua piti 62 prosenttia vastanneista. Suuri osa myös koki saaneensa tarvitsemansa korvauksen: 86 prosenttia oli sitä mieltä, että korvaus vastasi sattunutta vahinkoa.

FA:n lainsäädäntöasioista vastaavan johtajan Hannu Ijäksen mukaan luvut osoittavat vakuutusjärjestelmän toimivan hyvin.

”Vakuutuskorvausten epäämisestä valitetaan usein julkisuudessa ja kahvipöytäkeskusteluissa, mutta suuri enemmistö on onneksi tyytyväinen. Ajatus siitä, että vakuutusyhtiöt yrittäisivät nimenomaisesti esimerkiksi tiukoilla ehtotulkinoilla vapautua korvausten maksusta, on kyselyn lukujen valossa virheellinen.”

Hiljaiset tyytyväiset arvostavat turvaa ja arkensa helpottumista

Huomattavan korkeissa tyytyväisyysluvuissa saattaa Ijäksen mukaan näkyä se, että vakuutusyhtiön tarjoamiin palveluihin voi sisältyä maksettavan korvauksen lisäksi paljon muutakin.

”Tuotteesta riippuen vakuutusyhtiön palveluihin saattaa kuulua korvauksen lisäksi muutakin konkreettista apua ikävän tapahtuman kohdatessa. Esimerkiksi kolariin joutuneelle sujuva, vähällä selvittelyllä sujuva auton korjaaminen yhteistyökorjaamolla ja tilalle saatava sijaisauto merkitsevät varmasti jo itsessään hyvin paljon”, Ijäs pohtii.

Taloudellisen turvan ja muun konkreettisen avun lisäksi vakuutuksista on Ijäksen mukaan abstraktimpiakin hyötyjä.

”Vakuutuksen tärkein ominaisuus on ehkä sittenkin sen tuoma turvallisuuden tunne. Toisin sanoen, vakuutus antaa mielenrauhaa eli varmuuden siitä, että jos jotain pahaa tapahtuu, vastoinkäymiset eivät ainakaan taloudellisesti johda perikatoon”, Ijäs kiteyttää.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan