”Viidessä kuukaudessa 600 tuntia yrityksen pyörittämiseen” – Nuoret tähtäävät koulun ja työn ohella yrittäjyyden EM-kisoihin

Troan kolmikko lunasti paikkansa EM-kisoihin Nuori Yrittäjyys ry:n Uskalla yrittää -kilpailun finaalissa korkea-asteen sarjassa. Finaalin yhteydessä loppukilpailuun alueellisista kilpailuista selvinneet nuorten yritykset pitivät yritysideoiden messut Helsingissä Triplan kauppakeskuksessa. Kuvassa Aaro Mielonen (vas.), Kasper Väisänen ja Pyry Juutilainen.
  • Haaga-Heliassa opiskeleva kolmikko osallistui Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan, perusti Troa-nimisen yrityksen ja valmistautuu nyt nuorten yrittäjien heinäkuisiin EM-kisoihin Tallinnassa.
  • Liikeidea on syntynyt ruokakauppojen vanhaksi menevien, alennuksella myytävien tuotteiden ympärille: Entä, jos voisit tarkistaa netistä, mitä tuotteita lähikaupassa on juuri nyt alennuksessa?

Uskalla yrittää on Nuori Yrittäjyys ry:n yrittäjyyskilpailu yläasteen, toisen asteen ja kolmannen asteen opiskelijoille. Kilpailuun osallistutaan perustamalla pienyritys NY:n Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa, jonka koulut voivat ottaa osaksi talousosaamis- ja yrittäjyyskasvatustaan. Parhaat ideat etenevät aina alueellisten finaalien kautta Nuori Yrittäjyys ry:n maailmanlaajuisen kattojärjestön, Junior Achievementin, järjestämiin EM-kisoihin asti. Finanssiala ry on yksi NY:n kannattajajäsenistä.

”Onhan tässä joutunut aika monesta luopumaan”, henkäisee Troa-nimisen yrityksen tammikuussa yhdessä kahden muun opiskelukaverinsa kanssa perustanut Kasper Väisänen. ”Laskeskelin, että viiden kuukauden aikana olen käyttänyt yritykseen noin 600 tuntia. Meillä kolmella yhteenlaskettuna luku nousee noin 1300–1500 tunnin välille.” Suoritus on melkoinen, sillä samaan aikaan Väisänen on käynyt Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa liiketalouden tradenomiopintoja normaalia tahtia ja tehnyt töitä espoolaisessa K-supermarketissa. Sosiaaliselle elämälle ei ole juuri ollut aikaa.

”Matkan varrella tulleet palkinnot ja onnistumiset ovat olleet homman suola. Ei tämä yritysidea minulla todennäköisesti jää viimeiseksi. Tästä tie yrittäjyyteen lähtee!” Väisänen arvioi.

Kasper Väisänen, Aaro Mielonen ja Pyry Juutilainen opiskelevat kaikki liiketalouden tradenomin tutkintoa. Väisänen on suuntautunut HR:n ja johtamisen opintoihin, Juutilainen markkinoinnin ja Mielonen rahoituksen opintoihin. Myös yrityksessä jokaisella on oma, erilainen roolinsa.

”Kunkin heikkoudet täydentävät toisten vahvuuksia – vai miten se nyt meni?” Väisänen veistelee.

Terveisiä Keskon IT-osastolle – ”Olemme tosissamme”

Troa on testannut liikeideaansa jo muutamien viikkojen ajan kahdessa helsinkiläiskaupassa: Elielin Alepassa ja K-market Hakaniemen herkussa. Kokemukset idean toimivuudesta ovat olleet rohkaisevia, mutta kovaa vertailudataa idean toimivuudesta on silti ollut vaikea saada.

”Aikamoisella intohimolla saa vetää, sillä ideaa ei voi verrata aiempiin myyntilukuihin. Ollaan kuitenkin aika sinnikkäitä tyyppejä. Joko tämä toimii ja on hyvä idea tai sitten ei ja elämä jatkuu”, Väisänen pohdiskelee rauhallisella mutta määrätietoisella äänellä.

Kovana pyrkimyksenä kolmikolla olisi saada testattua järjestelmää jossain suuremmassa K-supermarketissa ja saada Keskon IT-hallinnolta tiedot myytävien tuotteiden nimistä, kuvista ja EAN-koodeista, joilla ne kulkevat tietojärjestelmissä. Näin tiedot saisi tuotua helpommin Troan palveluun. Tämä on erityisen tärkeää, sillä isossa supermarketissa on tuhansia tuotteita, joiden lisääminen käsin vie tuhottomasti aikaa. Tämä kuitenkin vaatii sitä, että asiaan löytyy suopeutta kauppiaan lisäksi Keskon IT-osastolta, jonne ovet eivät hevillä avaudu.

”On ison työn takana päästä pois sähköpostikeskustelusta ja päästä tapaamaan oikeita ihmisiä. Tapaamisten myötä asiat usein etenevät parhaiten. Kuitenkin opiskelijoina on vaikea saada jalkaa varteenotettavien ihmisten oven väliin. Me olemme tässä tosissamme”, Väisänen sanoo.

Oman liikeidean myymisestä ja tuotteeseen uskomisesta on jo tullut kovaa oppia. ”Monesti ihmiset kehuvat ideaa ja sen uutuutta. Kynnys sille, että joku todella kehujen lisäksi lähtee kokeilemaan sovellusta yksityishenkilönä ja ottaa sen osaksi päivittäisrutiinejaan on kuitenkin kovan työn ja markkinoinnin takana”, Väisänen pohtii.

Tällä hetkellä nuoret miehet valmistautuvat heinäkuun 11. alkaviin EM-kisoihin, joissa omaa liikeideaa on tarkoitus esitellä kansainväliselle yleisölle. Meneillään on siis ankara englannin preppaus.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan

Vaikuttaminen

Jussi Karhunen

Kehityspäällikkö