Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön
SharePoint
Finanssiala > Uutismajakka > Kun vakuutusyhtiö alkaa helpottaa elämääsi

Kun vakuutusyhtiö alkaa helpottaa elämääsi

​”Esineiden internetin” hehkutuksesta medioissa ei voi välttyä. Termillä tarkoitetaan yleisimmin sitä, että esineet tai laitteet voivat kommunikoida omasta tilastaan tai havaitsemistaan asioista kotiverkolle tai internetin kautta ulkoisille järjestelmille. Laitteita voidaan usein ohjata erilaisten sovellusten ja verkkopalveluiden avulla myös ulkopuolelta. Esineiden internetin avulla perinteisestä kotivakuutuksesta voi tulla kuluttajan arkea helpottava tuote.

​Teknologian kypsymisen myötä Internet of Things (IOT) -maailmasta on kehittynyt uusi huimasti kehittyvä liiketoiminta-alue. Sen avulla voidaan toteuttaa uudenlaisia palveluita, joissa tietoa yhdistellään, pilkotaan ja muutetaan uuteen muotoon mitä moninaisimmilla tavoilla.

Kodin turvallisuus ja asumista helpottavat palvelut ovat voimakkaasti kehittyvä alue, joka on herättänyt laite- ja ohjelmistotoimittajat, mutta myös kotiin liittyvien palveluiden toimittajat. Vakuutusyhtiöille kodin turvallisuuden kehittäminen on tärkeässä asemassa. ”Älykoti” voi tulevaisuudessa antaa erilaisten antureiden avulla lisää informaatiota kodin ja laitteiden tilasta jo ennen vahingon syntymistä tai vahingon syntymähetkellä, jolloin voidaan kenties ehkäistä lisävahinkojen syntyä – esimerkiksi katkaisemalla automaattisesti vedentulo kun oireita vesivahingosta alaa ilmetä.

Muun muassa LähiTapiola on käynnistänyt yhdessä kotimaisen laitteistotoimittajan Cozifyn kanssa älykoti-pilotin, jossa teknologiaa testataan. Siinä asiakas voi kytkeä kotinsa erilaisilla antureilla kotiverkkoon ja sen kautta ohjata kotinsa älylaitteita.

Cozify on ohjelmisto- ja laitteistovalmistaja, joka on toteuttanut helposti käyttöön otettavan modeemin näköisen ja kokoisen keskuslaitteen, johon erilaiset ja eri valmistajien anturit, mittarit ja varoittimet kytkeytyvät langattomasti, kunhan keskuslaite on lisätty kodin wifi-verkkoon. Laitteita kytketään ja ohjataan tämän jälkeen helppokäyttöisellä puhelin- tai tablettisovelluksella. Erilaisia antureita on jo saatavilla runsaasti suoraan kaupan hyllyltä: lämpömittareita, kosteusmittareita, kosteusantureita, palovaroittimia, värivaloja, liiketunnistimia, ovien avausvaroittimia, etäohjattavia pistorasioita ja muita vastaavia.

Laitteiden ohjelmointi tapahtuu helposti selväkielistä sovellusta tökkimällä. Ajatuksena on luoda laitteille If This Then That -palveluketjuja. Se tarkoittaa sitä, että kun laite havaitsee jonkin ennalta määrätyn asian, laite toimii ohjelmoidulla tavalla. Esimerkiksi vaikka chiliviljelmän lämmityksen tai tuuletuksen voisi kytkeä päälle aina kun lämpötila tai kosteus menee tietyn rajan yli. Tai jos ulkona on lämpötila alle nollan ja kello on 7, niin auton moottorilämmitin menisi päälle.

Osa toiminnoista on omaa elämää helpottavia, mutta lisäksi oikeasti turvallisuutta lisääviä.

Kosteusanturi tiskikoneen alla voidaan laittaa lähettämään tekstiviesti heti jos koneen alla on kosteutta tai palovaroitin tekee hälytyksen. Keskuslaitteen ohjelmistossa on jo valmiiksi ohjelmoituja toimia yleisimpien tilanteiden varalta.

Asennusintoa hiukan hillitsee se, että joidenkin laitteiden tunnistus tai ohjaaminen aiheuttaa harmaita hiuksia. Kaikilta osin käyttölogiikka ja tekniikka ei ole vielä valmis.

Seuraavaksi Cozify on ilmoittanut alkavansa tukea älylukkoa, mikä kuulostaa jo todella mielenkiintoiselta ja avaa palveluille paljon uusia näkymiä. Älylukko tarkoittaa etäohjattavaa lukkoa, johon voi kytkeä vaikkapa kameran. Kun joku soittaa ovikelloa, voi kännykästä katsoa, kuka ovella on. Vaikkei itse ole kotona, voi oven avata siivoojalle tai remonttimiehelle. Lukkoon voisi kytkeä myös muita toimintoja, kuten vaikkapa vesijohdon ohjauksen. Kun kotoa poistuu, voisi älylukko katkaista automaattisesti taloudesta vedet varmuuden vuoksi.

Esineiden internet antaa mahdollisuuden tehdä vakuutuksesta kuluttajalle aidosti arkipäivässä läsnä olevan tuotteen. Useimmiten vakuutus otetaan ikävän tapahtuman varalle, ja ajatukset palaavat vakuutukseen vasta kun maito on maassa. Kun vakuutuksiin aletaan kytkeä yllä kuvatun kaltaisia arkea helpottavia ja turvallisuutta lisääviä tuotteita, tulee vakuutuksesta ihan toisella tavalla asiakasta palveleva tuote.

Vakuutusyhtiöissä ja kotiin liittyvissä palveluissa voidaan siis odottaa mielenkiintoisia aikoja. 

 Kirjoittaja

​Timo Tuominen

Kirjoittaja on Finanssialan Keskusliiton sähköisen asioinnin kehityspäällikkö

@Timo_T_

Timo.Tuominen@finanssiala.fi

 Samalta kirjoittajalta

 

 

Kun sielu taivaaseen vilahtaa, tiedot järjestelmään kilahtaahttp://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/Kun-sielu-taivaaseen-vilahtaa-tiedot-jarjestelmaan-kilahtaa.aspxKun sielu taivaaseen vilahtaa, tiedot järjestelmään kilahtaa25.11.2019 14:02:00
Kaikki palkkatiedot saa kohta tulorekisteristähttp://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/Kaikki-palkkatiedot-kohta-tulorekisterista.aspxKaikki palkkatiedot saa kohta tulorekisteristä15.1.2018 12:12:00
Ohjelmistoroboteista ei kohkata turhaanhttp://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/Ohjelmistoroboteista-ei-kohkata-turhaan.aspxOhjelmistoroboteista ei kohkata turhaan9.1.2017 7:15:00

 Tuoreimmat

 

 

Nuorten kodin hankintaa ei saa rajoittaahttp://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/Nuorten-kodin-hankintaa-ei-saa-rajoittaa.aspxNuorten kodin hankintaa ei saa rajoittaa4.12.2019 6:44:00
Kun sielu taivaaseen vilahtaa, tiedot järjestelmään kilahtaahttp://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/Kun-sielu-taivaaseen-vilahtaa-tiedot-jarjestelmaan-kilahtaa.aspxKun sielu taivaaseen vilahtaa, tiedot järjestelmään kilahtaa25.11.2019 14:02:00
Mitä jokaisen pitäisi tietää taloudellisesta varautumisestahttp://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/Mita-yli-50-vuotiaan-pitaa-tietaa-taloudellisesta-varautumisesta.aspxMitä jokaisen pitäisi tietää taloudellisesta varautumisesta7.11.2019 12:25:00