Miten digipalveluiden saatavuus turvataan kaikille?

Yhteiskunnan palveluiden digitalisoituessa asiakkaiden
tarpeet ja toiveet ovat myös muutoksessa. Oletusarvo
on, että palvelut ovat saatavilla helposti, nopeasti ja
mihin kellonaikaan tahansa. Näihin toiveisiin Nordea
on vastannut helppokäyttöisillä digitaalisilla palveluilla,
kuten mobiilipankilla.

​Nordean digitaaliset palvelut on lähtökohtaisesti tehty helppokäyttöisiksi kaikille ryhmille, ja ne useimmin tarjoavat lisämahdollisuuksia päivittäisten pankkiasioiden hoitoon ihan jokaiselle.

Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että jokainen asiakkaamme saa tarvitsemansa pankkipalvelut juuri hänelle sopivalla tavalla. Kenenkään, joka ei halua tai kykene, ei tarvitse hoitaa asioitaan verkossa tai tietokoneella, sillä vaihtoehtoja löytyy runsaasti. Moni ikäihminen kuitenkin haluaa innokkaasti oppia käyttämään esimerkiksi mobiililaitteita pankkiasioiden hoidossa.

Digiratkaisuilla ei ole yläikärajaa. Koko yhteiskunta digitalisoituu, ja me haluamme omalta osaltamme olla auttamassa ikääntyviä tässä muutoksessa, joka koskee monia muitakin palveluita. Kukaan ei saa jäädä ulkopuolelle. Teemme yhteistyötä seniori- ja muiden edunvalvontajärjestöjen kanssa digituen, opastuksen ja käytön tukemisessa. Koulutamme muun muassa vertaisopastajia tukemaan senioreiden digiosaamista.

Eduskunnassa on käsittelyssä lakiehdotus julkisten palvelujen saavutettavuudesta ja tiedossa on, että EU:sta on tulossa kaikkien palveluiden esteettömyysdirektiivi. Esimerkiksi näkövammaisille asiakkaille jo käytössä oleva Nordean mobiilipankki ja tunnuslukusovellus ovat esteettömiä ja käytettävissä apuvälineillä. Kuulovammainen voi niitä käyttää pistenäytön avulla. Pankki on lanseerannut myös puhuvan tunnuslukulaitteen.

Pankki tarjoaa edelleen henkilökohtaista palvelua, ja haluamme olla asiakkaillemme turvallinen ja luotettava kumppani. Konttorien lisäksi henkilökohtaista palvelua saa verkkotapaamisissa ja puhelimitse. Henkilökohtainen palvelu ei ole katoamassa mihinkään tulevaisuudessakaan, sitä on mahdollisuus saada yhä useammasta kanavasta.

Lopuksi totean, että yhteistyö laajan verkoston, kuten palvelutarjoajien ja järjestöjen kanssa on avaintekijä hyvinvoivaan yhteiskuntaan. Uskon myös, että tulevaisuudessa finanssialan uusiin työtehtävänimikkeisiin tulee kuulumaan esteettömyysasiamies.

Kirjoitus on osa Kasvun eväät – Finanssiala & kumppanit -julkaisua, joka esittelee 16 kysymystä ja vastausta tulevalle kotimaiselle ja EU-vaalikaudelle finanssialan omien ja vierailevien kirjoittajien voimin. Tutustu koko julkaisuun täällä: Kasvun eväät – Finanssiala & kumppanit

Tutustu myös: Finanssialan hallitusohjelmatavoitteet tulevalle vaalikaudelle