Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön
SharePoint
Finanssiala > Uutismajakka > Valesukulaiset vaanivat: ”Moi mummu, nyt tarvitsisi nopeasti pari tonnia”

Valesukulaiset vaanivat: ”Moi mummu, nyt tarvitsisi nopeasti pari tonnia”

​Suomalaispankit ovat kesästä lähtien törmänneet niin sanottuihin valesukulaishuijauksiin. Huijari esiintyy puhelimessa iäkkäälle tämän sukulaisena ja pyytää lainaamaan nopeasti rahaa. Pahimmillaan menetykset ovat olleet noin 10 000 euroa.

Pankkien tietoon tulleissa tapauksissa soittaja on yleensä pyytänyt asiakasta lainaamaan rahaa ja vedonnut autokolariin tai muuhun äkilliseen syyhyn. Soittaja on pyytänyt maksua usein ”kaverinsa” tilille. Tapauksia on ollut ympäri Suomen.

Rikos on valmisteltu huolella. Huijari kerää tavalla tai toisella tietoa vanhuksen lapsenlapsista tai muista sukulaisista. Seuraavaksi uhrille soitetaan ja kerrotaan ahdingosta, johon tarvittaisiin pikaisesti rahaa.

”Uhrina on usein muistisairas vanhus. Omaisten kannattaa harkita laittavansa ikääntyneen omaisen puhelinnumero salaiseksi”, sanoo Finanssiala ry:n rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen.

Tapauksia yhdistää se, että asiakkaat ovat tulleet tekemään maksua pankin konttorille ja usein kertoneet maksun olevan kiireellinen ja menevän esimerkiksi lapsenlapselle. Tapauksissa on tyypillistä, että maksun saaja ei ole asiakkaalle sukua ja että maksu nostetaan saman tien käteiseksi saajan tililtä.

Pankkien henkilökuntaa on ohjeistettu olemaan tarkkana ja tarvittaessa varoittamaan asiakasta, jos epäilevät huijausta. Aina huijaus ei kuitenkaan vie pankin tiskille asti.

”Puolet yli 75-vuotiaista käyttää verkkopankkia, joten hädässä olevalle sukulaiselle saa rahat siirrettyä helposti. Tässä eivät auta edes perinteiset varoittelut verkkopankkitunnusten luovuttamisesta muille”, Karhunen toteaa.