Juhana Tikkanen on lukiolaisten vuoden 2011 talousguru

Lukiolaisten taloustietämystä mittaavan Talousguru-kilpailun voittajaksi on valittu Juhana Tikkanen Ressun lukiosta. Kilpailun toiseksi tuli Daniel Sazonov Helsingin Suomalaisesta yhteiskoulusta ja kolmanneksi Ari Piik Lahden yhteiskoulun lukiosta.

​Helsingissä pidetyn kaksipäiväisen loppukilpailun kirjallinen osuus käsitteli valuuttakurssipolitiikkaa, ja kilpailijat saivat muun muassa perustella, miksi Kiinalle on kansainvälisissä kokouksissa esitetty vaatimuksia maan valuutan vahvistamisesta. Suullisessa kokeessa nuoret kilpailijat väittelivät pareittain ajankohtaisista talousaiheista, kuten asuntolainojen korkojen verovähennysoikeuden poistamisesta ja Suomen osallistumisesta euromaiden pelastamiseen.

Talousguru-kilpailu järjestettiin neljännentoista kerran. Valtakunnalliseen alkukilpailuun 19.1.2011 ilmoittautui 105 lukiota. Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton nimeämä raati valitsi koulujen parhaista 10 loppukilpailijaa.

Loppukilpailijat aakkosjärjestyksessä:
Joel Huovinen, Kastellin lukio, Oulu
Marko Koistinen, Martinlaakson lukio, Vantaa
Jukka Kurki, Porin suomalaisen yhteiskoulun lukio
Arttu Kurtelius, Sonkajärven lukio
Juho Kärpijoki, Liedon lukio
Ari Piik, Lahden yhteiskoulun lukio
Daniel Sazonov, Helsingin Suomalainen yhteiskoulu
Juhana Tikkanen, Ressun lukio, Helsinki
Olli Tuominen, Tikkurilan lukio, Vantaa
Miikka Väänänen, Joensuun lyseon lukio
Talousgurun järjestävät yhteistyössä Suomen Pankki, Finanssialan Keskusliitto ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry. Kilpailua tukevat myös Taloustoimittajat ry ja Suomen lukiolaisten liitto ry.

Talouden peruskäsitteiden tuntemus sekä oman talouden hallinta ovat välttämätön osa kansalaistaitoja. On tärkeää, että talous tulee tutuksi jo nuorena. Kilpailun järjestäjät haluavat tukea kilpailun avulla näiden tavoitteiden saavuttamista ja samalla innostaa lukiolaisia tutustumaan talouteen hauskalla ja haastavalla tavalla.

Lisätietoja:
tiedottaja Iina Lario, Suomen Pankki, puh. 010 831 2689,
viestintäpäällikkö Kristiina Siikala, Finanssialan Keskusliitto, puh. 020 793 4273.